Bancile din Romania incearca sa convinga Guvernul sa modifice ordonanta de urgenta privind creditele pentru consumatori recent intrata in vigoare, invocand pierderile pe care noile reglementari le vor aduce sistemului bancar. Oamenii de afaceri sunt insa de partea consumatorilor si sustin beneficiile aduse de ordonanta.
Cu toate ca au declarat ca vor respecta forma actuala a ordonantei privind contractele de credit pentru consumatori, bancile continua sa faca
presiuni asupra guvernului, pentru a-l determina sa schimbe legislatia.
Bancile sustin ca noua legislatie ar trebui sa se aplice doar creditelor de consum nou contractate, exact asa cum prevede directiva europeana, invocand pierderile mari pe care le-ar aduce implementarea noilor prevederi inclusiv pentru contractele in derulare.
Oamenii de afaceri sunt insa de partea clientilor bancilor si sustin ordonanta de urgenta privind contractele de credit pentru consumatori in forma ei actuala.
Clientii bancilor erau captivi in contractele de credit
Intr-o intalnire organizata de
Ziarul Financiar, importanti oameni de afaceri din Romania au discutat despre noua ordonanta privind creditele pentru consumatori. Invitati au fost si reprezentantul unei banci comerciale, seful Directiei de Supraveghere a BNR si presedintele ANPC, insa acestia au lipsit de la intalnire.
Mizand pe ideea ca atunci cand clientilor le merge rau, nici companiilor nu le poate merge bine, 4 oameni de afaceri din Romania au discutat despre
beneficiile pe care noua ordonanta le aduce clientilor bancilor, sustinand aplicarea acesteia in forma actuala.
“Clientii bancilor erau prinsi in contracte din care nu isi puteau permite sa iasa. OUG 50/2010 pune lucrurile la punct, iar clientii au de acum posibilitatea de a negocia cu bancile si de a obtine costuri mai bune. Toate companiile vor sa-si fidelizeze clientii, insa o fidelizare fortata nu este fidelizare”, este de parere Dan Sucu, proprietar Mobexpert.
Acesta sustine faptul ca firmele au avut mereu o capacitate mai mare de a-si negocia contractele cu bancile si ca era timpul ca si clientii persoane fizice sa fie sustinuti, iar noile reglementari chiar asta fac.
De aceeasi parere este si Radu Timis, proprietar CrisTim. “Bancile impun conditii mai grele clientilor fata de care au o mai mare putere de negociere, implicit clientilor persoane fizice”, considera acesta.
Vladimir Cohn, antreprenor, reprezentant al grupului EcoPack considera ca in Romania dobanzile bancare nu sunt stabilite concurential si ca era nevoie de anumite reglementari care sa rezolve acest aspect.
Noua ordonanta aduce transparenta in contractele de credit
Noile reglementari impun bancilor sa lege toate dobanzile variabile la credite de un indice monetar (Robor, Euribor, Libor) sau de dobanda de referinta a BNR. Astfel, evolutia dobanzii va fi dictata doar de piata, nu de deciziile unilaterale ale bancilor.
Anterior, unele banci au preferat sa calculeze dobanzile la credite in functie de o rata de referinta interna, ce putea fi modificata in functie de politica bancii.
“Daca banca lua decizia de a creste dobanda la depozite, aceasta decizie se reflecta si in nivelul dobanzii de referinta pentru creditele acordate. Astfel clientii trebuiau sa suporte consecintele deciziilor bancii. Noua ordonanta clarifica acest aspect”, considera omul de afaceri, Dan Sucu.
Acesta este de parere ca noua ordonanta ar trebui sa se aplice in forma ei actuala. “Speranta mea este ca Guvernul va rezista presiunilor si nu va schimba legea”, a subliniat Sucu.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News