Tratamentul privind taxa pe valoarea adaugata
In ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata intelegem ca ceea ce presteaza PFA-ul reprezinta servicii informatice (servicii furnizate pe cale electronica), drept urmare din punct de vedere al locului prestarii acestea se incadreaza pe regula generala care prevede ca locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila este locul unde beneficiarul care primeste serviciile este stabilit.
Aceste servicii sunt numite servicii intracomunitare daca prestatorul si beneficiarul sunt stabiliti in UE. In concluzie, in conditiile in care clientii PFA-ului sunt persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in una din statele membre UE, facturile se vor emite fara TVA, beneficiarii fiind obligati la plata TVA-ului prin mecanismul taxarii inverse.
Prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in UE.
Este foarte important, ca inainte de emiterea facturilor, sa va asigurati ca beneficiarul este o persoană impozabila stabilită in alt stat UE si serviciul este prestat catre sediul activitatii sale economice sau catre un sediu fix aflat in alt stat al UE decat Romania.
Se considera ca aceasta conditie este indeplinita atunci cand beneficiarul comunica prestatorului o adresa a sediului activitatii economice sau, dupa caz, a unui sediu fix din UE, precum si un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru.
In caz contrar si anume, daca beneficiarul care este stabilit in alt stat membru decat Romania nu comunica un cod valabil de TVA si/sau prestatorul(PFA-ul) nu obtine confirmarea validitatii codului de TVA al clientului sau, se va considera ca prestarea de servicii este realizata catre o persoana neimpozabila si astfel factura se va emite cu TVA aplicand cota de 24%.
Mentionam de asemenea faptul ca pe langa cele mentionate mai sus, aveti in plus si obligatia declararii prestarilor de servicii informatice in declaratia recapitulativa lunara cod. 390, privind livrarile / achizitiile / prestarile intracomunitare, declaratie care are termen de depunere pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice pentru operatiunile efectuate in luna anterioara.
Registrul Operatorilor Comunitari
In primul rand mentionam faptul ca obligativitatea inregistrarii in Registrului Operatorilor Intracomunitari a fost introdusa in Romania incepand cu data de 1 august 2010. Astfel, conform noilor prevederi, Registrului Operatorilor Intracomunitari cuprinde toate persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare, de natura:
- livrarilor intracomunitare de bunuri;
- prestarilor de servicii intracomunitare;
- achizitiilor intracomunitare de bunuri;
- achizitiilor intracomunitare de servicii
Pe cale de consecinta, daca intentionati sa efectuati una sau mai multe operatiuni intracomunitare de natura prestarilor de servicii, catre firme din UE, atunci aveti obligatia de a solicita inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News