Deoarece masurile de austeritate vor duce la o contractie tot mai mare a pietei locale, companiile romanesti ar trebui sa ia in serios posibilitatea de a accesa si pietele externe pentru a ramane profitabile, considera specialistii economici. Mai mult, aceasta politica ar aduce puncte in plus si solicitantilor de fonduri europene.
Alaturi de criza economica, lipsa unor politici publice coerente care sa creeze cadrul potrivit dezvoltarii unei activitati profitabile face viata dificila companiilor autohtone. Acest lucru afecteaza intr-o masura importanta si solicitantii de fonduri europene si limiteaza drastic posibilitatea de obtinere a co-finantarii de la banci.
“Nu putem vorbi de o politica de austeritate ci doar de masuri de austeritate. Piata locala se va restrange si mai mult. Cei care acceseaza fonduri europene trebuie insa sa vina la banci si autoritati de management sa demonstreze ca beneficiaza de o piata de desfacere. Cum aceasta nu exista, este foarte greu sa reusesti”, a precizat Vasile Puscas, fost ministru si actual Senior Advisor pe langa Departamentul Programe Europene al Bancii Transilvania, in cadrul unui eveniment organizat de BT, Clubul Intreprinzatorului Roman si Oficiul Teritorial pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperative Bucuresti.
Conform lui Puscas, contractia pietei este si motivatia principala pentru care bancile sunt din ce in ce mai reticente in acordarea de finantare iar participantii la piata ar trebui sa inteleaga situatia creata.
In consecinta, o solutie pe care IMM-urile o pot imbratisa pentru a-si creste eficacitatea, precum si sansele de a obtine finantare europeana, este largirea orizontului si cu alte piete de desfacere.
Pe langa tarile europene, o oportunitate ar reprezenta-o si tarile din spatiul BRIC – Brazilia, Rusia, India si China. “Directia pe care se duc IMM-urile din Uniunea Europeana este globalizarea si asta este si directia pe care trebuie sa mearga si intreprinderile din Romania”, a concluzionat Puscas.
Exportul nu este singura modalitate prin care pot fi cucerite pietele externe. Acesta este doar un principiu al internationalizarii, la care se adauga diverse parteneriate incheiate cu companii straine, precum si dezvoltarea IMM-urilor in sisteme de tip retea.
“Sunt foarte putine firme, in special in IT si constructii, care merg pe partea de parteneriate internationale, cu toate ca in UE se incurajeaza astfel de colaborari”, a mentionat consultantul BT.
Conform acestuia, parteneriatele cu companii straine ofera si un avantaj important solicitantilor de fonduri structurale.
In 2009, in cadrul Programului Operational Sectorial - Cresterea Competitivitatii Economice au fost depuse doar 48 de solicitari de fonduri europene pentru finantarea operatiunilor de internationalizare. Dintre acestea au fost respinse 21 de dosare, 7 se afla in lucru si doar 18 au fost admise. Pana acum insa autoritatile de management nu au avizat niciunul din cele 18 dosare care au trecut de filtre.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News