Ministerul Finantelor doreste ca angajatorii sa poata deduce integral cheltuielile cu indemnizatia platita salariatilor pe perioada delegarii, potrivit unui proiect de modificare a Codului fiscal in 2012. De asemenea, firmele ar putea avea posibilitatea de a opta intre sistemul de plata trimestriala si anuala a impozitului pe profit.
Ministerul Finantelor Publice a publicat recent pe site-ul sau un proiect de act normativ pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, modificarea si completarea OUG nr. 29/2011 privind reglementarea acordarii esalonarilor la plata, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.
Mentionam din start ca proiectul este supus dezbaterii publice si forma finala a actului normativ aprobat poate fi semnificativ diferita.
Prezentam in cele ce urmeaza principalele modificari si completari aduse Codului Fiscal in domeniul impozitului pe profit si TVA :
- In prezent, cheltuielile cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor, pentru deplasarile in Romania si in strainatate, reprezinta cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institutiile publice.
Proiectul prevede eliminarea limitarii deductibilitatii fiscale a cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor la 2,5 fata de nivelul pentru institutii publice, in vederea sustinerii activitatii desfasurate de contribuabili, in corelare cu impozitarea acestor drepturi de deplasare cu reglementarile privind impozitul pe venit, respectiv contributii sociale.
Astfel, vor fi deduse integral la nivelul angajatorului cheltuielile cu indemnizatia platita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, concomitent cu impozitarea acestor drepturi de deplasare cu impozit pe venit si contributii sociale, pentru partea care depaseste nivelul legal stabilit pentru personalul din institutiile publice prin hotarare de Guvern.
- In ceea ce priveste modalitatea de calcul, declarare si plata a impozitul pe profit, exista in prezent trei sisteme:
- sistemul de calcul, declarare si plata anuala a impozitului pe profit, cu efectuarea trimestriala de plati anticipate, in contul impozitului pe profit, in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, aplicabil de catre societatile bancare, persoanele juridice romane, si sucursalele din Romania ale bancilor, persoane juridice straine, cu regularizare la 25 aprilie;
- sistemul de calcul, declarare si plata anuala a impozitului pe profit, fara efectuarea trimestriala de plati anticipate, aplicabil de catre organizatiile nonprofit si de contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si plantelor tehnice, pomicultura si viticultura;
- sistemul de calcul, declarare si plata trimestriala a impozitului pe profit, aplicabil de catre celelalte categorii de contribuabili, cu regularizare la 25 aprilie.
Incepand cu anul 2012, sistemul de calcul, declarare si plata anuala a impozitului pe profit, cu efectuarea trimestriala de plati anticipate, era obligatoriu pentru toate categoriile de contribuabili, cu exceptia organizatiilor nonprofit si a contribuabililor care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si plantelor tehnice, pomicultura si viticultura, care vor aplica in continuare sistemul de plata anuala a impozitului pe profit fara efectuarea de plati anticipate.
Proiectul prevede introducerea posibilitatii contribuabililor de a opta intre sistemul de plata trimestriala a impozitului pe profit si sistemul de plata anuala a impozitului pe profit cu efectuarea de plati anticipate, in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent.
Sistemul de calcul, declarare si plata a impozitului pe profit de catre organizatiile nonprofit si de contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si plantelor tehnice, pomicultura si viticultura, nu se modifica.
De retinut ca societatile nou-infiintate, cele care, in anul precedent, au fost pe pierdere, s-au aflat in inactivitate temporara, au declarat ca nu desfasoara activitate la sediul social sau au platit impozit pe veniturile microintreprinderilor si nu se mai incadreaza in cerinte vor trece automat la plata trimestriala a impozitului pe profit.
Tot potrivit proiectului de act normativ, incepand cu anul 2012 contribuabilii au obligatia sa depuna o declaratie anuala de impozit pe profit pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator. Exceptie fac organizatiile nonprofit si contribuabilii care obtin majoritatea veniturilor din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura, aceste doua categorii fiind obligate sa declare si platesca impozitul pe profit, anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul.
- Referitor la includerea in profitul impozabil a rezervelor din reevaluare aferente mijloacelor fixe (imobilizari corporale si terenuri), deduse total sau partial, se propune clarificarea unor situatii in care mijloacele fixe respective sunt transferate altor contribuabili, ca urmare a efectuarii unor operatiuni de:
- contributii cu active la capitalul social al unei persoane juridice in schimbul unor titluri de participare la aceasta persoana juridica ;
- fuziune sau divizare, efectuate potrivit legii ;
- schimbare, din ratiuni economice, in titluri de participare sau stocuri
Prevederile propuse clarifica faptul ca aceste rezerve urmeaza sa fie impozitate de contribuabilul care preia mijloacele fixe reevaluate, cu respectarea regulilor fiscale pe care le-ar fi aplicat contribuabilul cedent, daca transferul respectiv nu ar fi avut loc.
- Institutia fiduciei este o institutie noua, de sine statatoare, reprezentand o modalitate de organizare a patrimoniului, independenta de cea a administrarii bunurilor altuia, preluata in noul Cod civil din Codul civil francez.
Proiectul stabileste regimul fiscal al contractelor de fiducie, incheiate de persoanele juridice romane potrivit Codului civil, cu referire la obligatiile fiscale ale fiduciarului. De asemenea se stabileste regimul fiscal al masei fiduciare transferate in situatia in care beneficiarul este diferit de constituitor.
B. Taxa pe valoarea adaugata
- In cadrul Titlului VI, pe langa prevederile obligatorii ale Directivei 2006/112/CE au fost transpuse si anumite prevederi optionale. Una dintre aceste prevederi instituie o perioada maxima de decontare (de un an) in cazul serviciilor care determina decontari sau plati succesive.
Proiectul prevede eliminarea obligatiei de a colecta TVA la expirarea unei perioade de un an, in cazul serviciilor care determina decontari sau plati succesive, cum sunt, de exemplu, serviciile de constructii-montaj.
Suzana Adamache este Tax Partner la
Finexpert.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News