Programul Start-Up Nation, prin care firmele pot primi o finantare nerambursabila de pana la 200.000 de lei, va fi lansat pe 15 iunie. Finantarea reprezinta 100% din valoarea cheltuielilor eligibile. Firmele intrate in program sunt obligate, insa, sa angajeze cu contract de munca pe durata nedeterminata si cu norma intreaga cel putin doi salariati.
Aplicatia de inscriere a firmelor noi pentru a fi selectate in program va fi deschisa timp de o luna. Inscrierea in program se face online si finantarea se acorda potrivit unui punctaj, maximul posibil fiind 100, iar cel minim pentru accesul in program - 50. Admiterea in program se face potrivit principiului primul venit primul servit.
In acest program, ministerul vrea sa selecteze si o banca partenera care sa acorde credite-punte cu dobanzi mai avantajoase decat cele obisnuite de pe piata. Cu aceste credite-punte, beneficiarii care nu dispun de lichiditati ar putea sa-si plateasca furnizorii de echipamente care nu accepta plati amanate, iar apoi, banca sa primeasca rambrsarile de la stat in contul beneficiarului.
In ce conditii pot lua firmele din program credite de la banca?
Ministerul a stabilit si conditiile pentru aceste credite, respectiv o dobanda de maxim 5% pe an la creditul-punte, comision de garantare anual aferent creditului punte de maxim 3,8% din valoarea garantata iar plafonul de garantare este de 80% din valoarea creditului.
Institutia mai anunta ca banca partenera va fi selectata imediat dupa deschiderea aplicatiei de inscriere.
In schema de minimis Startup Nation 2017 se prevad printre cheltuielile eligibile (care pot fi decontate de stat): "cheltuieli financiare aferente creditelor/garantiilor obtinute pentru creditele contractate de beneficiari in vederea realizarii planurilor de afaceri acceptate in cadrul programului, pentru solicitantii care utilizeaza credit pentru implementarea proiectului".
Decontarea acestor cheltuieli se face numai pe baza de cerere de rambursare pentru valoarea cheltuielilor financiare de dupa momentul semnarii acordului de finantare, pentru perioada de implementare.
Cu toate acestea, in urma cu ceva vreme, secretarul de stat in Ministerul de resort, Ilan Laufer a precizat ca se deconteaza comisionul la fondul de garantare, fiind cheltuiala eligibila in program, dar dobanda catre banca va trebui suportata de beneficiar.
Ce firme pot intra in program?
Pentru a intra in program, o firma trebuie sa fie creata dupa aparitia Ordonantei de infiintare a programului (30 ianuarie 2017), are capital integral privat, un CAEN eligibil, nu are datorii la buget, nu se afla in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita, insolventa, faliment, nu i s-a cerut sa returneze un alt ajutor de stat si nu a depasi plafonul de minimis de 200.000 de euro pe durata a trei executii financiare consecutive pentru o intreprindere unica.
Pe de alta parte, o serie de domenii sunt excluse de la finnatare. Printre acestea se numara intermedierile financiare, activitatile de asigurare/ reasigurare, cumparari/vanzari de imobile, productia/comercializarea de bauturi sau tutun, activitatile de pescuit, unele activitati in agricultura si multe altele.
Normele de aplicare ale ordonantei arata ca programul va fi finantat din buget in perioada 2017-2020, fiind prevazuta acordarea de ajutoare de minimis pentru un numar maxim anual de 10.000 de beneficiari, ceea ce inseamna o finantarea de 2 miliarde de lei anual.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News