Recuperatorul de creante nu va mai avea voie sa hartuiasca, oprime sau sa abuzeze o persoana in vederea recuperarii debitelor, nu va mai putea sa perceapa dobanzi si comisioane de la debitor si nici sa il contacteze in intervalul 20.00 - 09.00. In plus, clientul nu poate fi cautat la locul de munca si nici prin intermediul altor persoane.
Prevederile sunt cuprinse in proiectul de Ordonanta de Guvern privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile elaborat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor prin care este transpusa in legislatia romaneasca Directiva 17/2014.
Documentul contine reglementari concrete cu privire la activitatea firmelor de recuperare de creante, care pana in prezent nu erau supuse unor reguli clare, ceea ce a permis numeroase abuzuri asupra consumatorilor.
Presedintele Asociatiei Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF), Alin Iacob, sustine ca, in prezent, aceste firme functioneaza fara niciun fel de lege care sa le reglementeze activitatea. "Sunt niste simple SRL-uri, de obicei organizate in jurul unor call-center-uri la care, din cate stim noi, lucreaza tineri studenti fara o pregatire temeinica, a caror principala sarcina este sa ii sune pe consumatori la orice ora, inclusiv in weekend, sa sune vecinii, sa sune la locul de munca al consumatorului. Un astfel de comportament poate fi foarte usor incadrat aproape de hartuire", spune Alin Iacob.
AURSF: Reglementarea firmelor de recuperare nu a fost dorita de autoritati
El sustine ca, de-a lungul anilor, aceste firme erau in mod direct protejate de decidenti, existand chiar documente in relatia cu Fondul Monetar International care atesta faptul ca reglementarea acestor firma nu a fost dorita de catre autoritati.
"O reglementare a ANPC ar fi extrem de binevenita. De altfel, a mai fost o initiativa parlamentara in acest sens, dar din pacate ea a fost blocata de influenta pe care aceste SRL-uri obscure se pare ca o au asupra decidentilor economico-politici astfel incat acestea isi desfasoara activitatea netulburate, fara a fi reglementate si supravegheate de atat de multa vreme. Din punctul nostru de vedere, se impune cu necesitate si cu mare rapiditate reglementarea acestor entitati", a subliniat Alin Iacob.
Referitor la faptul ca firmele de recuperare nu vor mai avea voie sa perceapa dobanzi pentru debitele preluate, reprezentantul AURSF sustine ca nici pana in prezent nu era clar cu erau percepute aceste dobanzi, societatile in cauza nefiind banci sau IFN-uri.
In privinta faptului ca bancile nu vor mai avea voie sa vanda oricum si orice credit, Alin Iacob spune ca este firesc sa fie asa pentru ca, daca banca isi permite sa vanda creditul pe o suma derizorie, de 2% sau 5% din valoarea datoriei, aceasta oferta ar trebui facuta mai intai clientului.
Afisarea datoriei clientului la scara blocului, interzisa
Astfel, in afara de excluderile mentionate, Ordonanta mai interzice "cesionarea contractului de credit si a accesoriilor precum si a creantei catre o entitate care nu are sediul social sau o sucursala in Romania, cu exceptia cazului in care consumatorul solicita in mod expres acest lucru". De asemenea, firma de recuperare nu va mai avea voie sa perceapa costuri aferente activitatii de recuperare sau sa deruleze activitati de recuperare creante in perioada alocata contestatiilor.
Totodata, recuperatorilor le este interzis sa utilizeze amenintari sau alte tehnici agresive cu scopul de a vatama fizic ori psihic consumatorul ori rude ale acestuia, ori de a-i afecta reputatia sau proprietatea. Nici vecinii nu vor mai afla de creanta debitorului, pentru ca firmele de recuperare nu vor mai avea voie sa afiseze la usa apartamentului/blocului notificari/somatii/adrese in legatura cu recuperarea creantelor.
Bancile nu mai au voie sa vanda creditele catre societati din grup
In acelasi timp, actul normativ interzice cesionarea de creante catre entitati de recuperare care au printre actionari creditorul cedent initial sau pe oricare dintre cedentii ulteriori. "Cesiunea se notifica de catre cedent consumatorului, in termen de 10 zile calendaristice de la incheierea contractului de cesiune, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Notificarea este redactata in scris, intr-un limbaj clar, vizibil si usor de citit".
Consumatorul va avea dreptul sa conteste existenta debitului sau cuantumul acestuia, insa, daca nu va depune contestatie in termenul de 30 de zile calendaristice dat de lege, nu inseamna ca recunoaster suma si ca nu mai are dreptul sa se adreseze instantei.
In plus, conform Ordonantei, contractele de credit pot fi cesionate numai catre creditori, iar dupa data intrarii in vigoare a contractului de cesiune, contractul de credit nu mai produce efecte intre creditorul cedent si consumator.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News