Bancile stimuleaza folosirea cardurilor de debit proprii in retea si descurajeaza utilizarea ATM-urilor concurentei. Vestea buna este ca serviciul de internet banking sau alertele push pot inlocui interogarile soldului prin vecini.
De cele mai multe ori simtim nevoia sa aflam soldul cardului de debit inainte de a efectua o retragere sau cand ne intrebam daca a intrat o anumita suma de bani asteptata mai mult sau mai putin regulat.
Acesta informatie poate fi gratuita daca apelam la bancomatele bancii emitente a cardului, dar poate sa aduca un cost deloc modic vizavi de complexitatea informatiei, daca nu avem astfel de aparate prin preajma si trebuie sa apelam la cele ale altor banci. Astfel, clientul este taxat de banca emitenta a cardului, nu de cea care are in posesie ATM-ul unde se face interogarea. Precum in cazul retragerilor de numerar, este o modalitate de a transfera asupra acestuia costurile percepute de posesorul ATM-ului iar bancile care nu o fac aleg sa le suporte singure recuperand de la clienti in alte feluri.
Cat costa o interogare de sold la concurenta?
UniCredit Bank si-a anuntat recent clientii ca urmeaza niste ajustari in zona costului serviciilor din februarie, iar una dintre aceste modificari viza si costul interogarii soldului cardului in retelele de ATM-uri ale altor banci locale. Astfel, costul interogarii soldului va creste anul viitor de la 2,5 lei la 5 lei.
Am verificat si la alte banci mari costul acestei operatiuni. La Banca Transilvania, se percep 2 lei pentru interogarea soldului in alte retele de ATM-uri (1 euro pentru cardurile in euro) iar la BCR avem 4,5 lei per interogare, indiferent de card. La BRD avem un cost de 1 euro (echivalent in lei) cu exceptia cardului Platinum unde se percep 2 lei (sau 0,5 euro/dolari pentru Platinum in valuta) pentru interogarile de sold de prin vecini.
In schimb, ING Bank nu taxeaza astfel de operatiuni, iar CEC Bank percepe 4 lei doar pentru cardurile Mastercard World. Exista si exemplul Revolut, unde nu exista o retea de ATM-uri propria, dar se ofera o limita de 800 lei pe luna pana la care costurile de retragere numerar si interogarile de sold sunt gratuite.
Sumele nu sunt totusi exagerate, cu conditia sa nu efectuam lunar de multe ori asemenea operatiuni. Daca facem intr-o luna cinci astfel de operatiuni, am putea ajunge chiar la un cost apropiat de cel al abonamentului de cablu (sau de internet) pe o luna, ceea ce il scoate din zona derizoriului, mai ales pentru categorii mai defavorizate financiar (pensionari, studenti). Vestea buna este ca exista alternative mai ieftine.
Mobile Bankingul elimina nevoia interogarii soldului
Mobile Banking poate fi gratuit in cazul achizitionarii sale la pachet (e vorba de un pachet de cont curent, cu card de debit atasat) iar in acest caz interogarea soldului la ATM nu mai are sens, se afla din aplicatia mobila.
Similar, serviciul de alerte push poate inlocui interogarea soldului pentru cei care asteapta anumite transferuri bancare in cont, cei care beneficiaza de acest serviciu fiind informati de banca prin mesaje pe telefon cand se produce un anumit rulaj pe cont.
Mobile bankingul poate elimina si costurile aferente ordinelor de plata (precum la ING, Revolut) sau le poate reduce simtitor (la CEC Bank sunt cu 60% mai mici decat prin ghiseu).
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News