Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) considera ca una dintre deciziile Curtii de Justitie a Uniunii Europene ar putea determina instantele de judecata sa recomande bancilor si consumatorilor sa negocieze inainte de inceperea unui proces.
CSALB considera ca, anul viitor, un important impuls pentru negociere ar putea veni prin decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul Oros (
C-269/19). CJUE recomanda instantelor nationale sa invite partile la negociere pentru stabilirea modalitatii de calcul a ratei dobanzii, cu conditia ca instanta nationala „sa stabileasca cadrul negocierilor respective si sa urmareasca un echilibru real intre drepturile si obligatiile contractantilor, tinand seama printre altele de obiectivul protectiei consumatorului”.
“Consideram ca prin aceasta decizie CJUE da un impuls suplimentar chiar aplicarii Directivei 11 din 2013 a Parlamentului European si a Consiliului privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum, cea care sta chiar la baza infiintarii CSALB. In acelasi timp, apreciem ca atunci cand decizia CJUE face trimitere la stabilirea cadrului negocierilor, se poate referi la existenta unui cadru institutional deja creat in Romania prin infiintarea Centrului. Mai mult, faptul ca aceste negocieri au ca scop stabilirea unui echilibru real intre drepturile si obligatiile cocontractantilor ne duce la ideea ca aceste negocieri trebuie purtate in temeiul principiilor de echitate, asa cum procedeaza, in practica, conciliatorii cu care CSALB colaboreaza. In concluzie, CSALB poate fi exact destinatia pe care instantele de judecata o pot aduce la cunostinta partilor atunci cand le invita sa negocieze” spune Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Numarul de dosare a scazut cu 20% in 2020
Aceasta schimbare in abordarea instantelor ar fi mai mult decat binevenita, in contextul scaderii apetentei de negociere a bancilor si IFN-urilor, in contextul crizei sanitare si al amanarii la plata a ratelor.
Astfel, desi CSALB a primit pana la inceputul lunii decembrie 2.430 cereri din partea consumatorilor, doar un sfert dintre acestea au fost acceptate de banci si IFN-uri, fiind formate 545 dosare, cu 20% mai putine decat in 2019.
57% dintre consumatorii care au trimis cereri anul acesta catre CSALB sunt barbati, iar cea mai mare pondere (34%) o reprezinta consumatorii cu varsta intre 35 si 44 de ani.
Pe judete, cele mai multe cereri au venit din Bucuresti (26%), urmat de Arges (11%), Ilfov (5%), Cluj si Iasi (4%), Bihor, Prahova, Timis, Constanta si Brasov (cu aproximativ 3%).
Cazurile atipice se inmultesc
Nu toti consumatorii care decid sa se adreseze CSALB solicita beneficii materiale de la bancile cu care intra in negociere. Sunt si consumatori care cer bancilor doar clarificari cu privire la anumite clauze contractuale sau explicatii in legatura cu deciziile luate de institutiile de credit.
De exemplu, un consumator din Bucuresti care avea o divergenta cu banca de sase luni in legatura cu procedura amanarii ratelor, a reusit sa rezolve problema la CSALB in numai doua zile, iar o consumatoare din Craiova s-a lamurit asupra modului de scadere a ratelor dupa efectuarea unei plati in avans tot cu ajutorul conciliatorului de la CSALB.
„Asistam, se pare, la primele semne ale cresterii educatiei financiare si intelegerii de catre consumatori a rolului CSALB, a mecanismului de negociere cu bancile, dar si a drepturilor pe care le au in virtutea contractului si a cadrului de conciliere oferit de Centru. Se inmultesc solicitarile care nu vizeaza recuperarea unor sume de bani, ci chestiuni principiale. Oamenii vor sa fie respectati de banci, vor sa primeasca explicatii cu privire la propriile contracte si cred ca acest lucru reprezinta un mare pas inainte pentru imbunatatirea serviciilor financiar-bancare” declara Camelia Popa, conciliator in cadrul CSALB.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News