Daca anul trecut, in 85% dintre negocieri, partile acceptau solutia data de conciliatori, procentul a scazut la 80% in acest an, tendinta fiind observata in ultimele luni. Care sunt cauzele si ce recomanda CSALB?
In anul 2020 au fost deschise 433 de negocieri intre consumatori si banci/IFN-uri, in cadrul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).
Dintre acestea, in raport cu bancile, s-au finalizat pana acum 223 de negocieri cu impacarea partilor, iar în 51 de cazuri nu s-a ajuns la un rezultat agreat de ambele parti.
In raport cu IFN-urile au fost deschise doar 13 dosare de negociere, iar în 8 dintre acestea partile nu s-au impacat.
Cele mai multe refuzuri vin din partea consumatorilor
Cauza principala (65%) pentru care negocierile au esuat o reprezinta refuzurile venite din partea consumatorilor. In 25% din cazuri bancile au refuzat propunerea conciliatorilor, iar in 10% ambele parti au declinat propunerea de solutionare data de conciliatori. Astfel, daca anul trecut in 85% dintre negocieri partile acceptau solutia data de conciliatori, procentul a scazut la 80% in acest an, tendinta fiind observata in ultimele luni.
Cazuri concrete in care negocierea a esuat in urma refuzului consumatorilor
- Dupa negocierea care avea ca obiect reechilibrarea a doua contracte de creditare, conciliatorul a propus partilor conversia ambelor credite din CHF in lei, cu un discount de 17,5% pentru un credit din anul 2008 si de 25% pentru un credit din 2007. In urma conversiei dobanda aferenta ambelor credite urma sa fie IRCC + 3.5%, insa consumatorul a refuzat propunerea.
- Reducerea comisionului de administrare de la 0,12% la 0,06%, ceea ce ar fi insemnat o economie de 1.050 de CHF. Acordul includea si posibilitatea restructurarii creditului daca respectivul consumator ar fi intampinat probleme financiare.
- Intr-un dosar de conciliere in care partile au ajuns dupa executarea silita a imobilului, consumatorul a refuzat solutia de reducere cu 50% a sumei ramase de achitat si reesalonarea diferen?ei pe o perioada de 7 ani, cu dobanda zero. Reducerea de 50% oferita de banca reprezenta suma de 41.100 lei.
- Consumatorul, fost angajat al bancii cu care a negociat in cadrul CSALB, a solicitat anularea comisionului de administrare perceput lunar (aproximativ 40 de euro/luna) si restituirea lui din 2008 pana in prezent. Banca a acceptat eliminarea acestui comision doar pentru o perioada de 12 luni, motiv pentru care consumatorul a refuzat solutia propusa.
- In cazul incercarilor de solutionare directa dintre un consumator si o banca comerciala (fara parcurgerea etapelor unei concilieri in cadrul CSALB), un consumator a refuzat o oferta de aproximativ 60.000 de CHF, preferand sa se adreseze instantei pentru solutionarea litigiului cu banca, potrivit informatiilor transmise de institutia de credit.
Nici comerciantii nu accepta toate solutiile propuse de conciliatori
Exista si situatii cand nota de solutie este refuzata de comercianti. Cel mai frecvent acest lucru se intampla in cazul IFN-urilor.
In cazul unei cereri in care consumatorul solicita restituirea comisionului de administrare, precum si ajustarea dobanzii, conciliatorul a propus mai multe masuri: dobanda fixa, restituirea comisionului de acordare credit in valoare de 2.500 de CHF prin diminuarea soldului actual, restituirea comisionului de administrare si eliminarea lui pe viitor.
Desi consumatorul a acceptat propunerea conciliatorului, reprezentan?ii IFN-ului au transmis ca nu pot face concesiile propuse de conciliator, deoarece comisioanele aferente creditului sunt legale si nu se justifica eliminarea lor.
„Pentru banci ar fi necesara o disponibilitate mai mare pentru negociere in cadrul Centrului si o adaptare a ofertelor la fiecare caz analizat. Reprezentantii bancilor care participa la concilieri trebuie sa aiba mandate mai permisive, pregatindu-ne astfel pentru ceea ce s-ar putea intampla la inceputul anului viitor, cand vor inceta toate efectele reglementarilor care au stabilit amanarea platii ratelor. Ne asteptam ca anul viitor sa inregistram mai multe cereri de negociere, iar bancile trebuie sa fie pregatite pentru acest fapt”, spune Alexandru Paunescu, Pre?edintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
Ce spun conciliatorii care intermediaza negocierile
„Sunt cateva cauze care, in opinia mea, duc la aceste refuzuri venite din partea consumatorilor. De exemplu, unii oameni asteapta alte modificari legislative care sa le maximizeze beneficiile obtinute in raport cu bancile. O alta cauza este atitudinea rigida, radicala a celor doua parti in timpul negocierilor, cand nimeni nu vrea sa renunte la pozitia initiala. Apoi, mai exista situatia cand alergam pe culoare diferite: pe de o parte incercam sa negociem o solutie in cadrul CSALB, iar pe de alta parte banca negociaza aceeasi solutie si chiar o implementeaza impreuna cu consumatorul, fara sa anunte Centrul. La final, ambele parti se retrag din procedura pe motiv ca au gasit o solutie proprie, insa, de multe ori, este chiar solutia discutata la CSALB”, afirma Nela Petrisor, conciliator CSALB.
„Una dintre cauzele de refuz este aceea ca unele banci au venit cu oferte nerealiste. De pilda, o banca le ofera o reducere de 30% din sold consumatorilor care achita restul de 70% in termen de trei luni. O alta cauza ar fi ca unii consumatori se asteapta sa obtina tot ceea ce ei cer, nefiind dispusi sa negocieze. Asta se intampla desi majoritatea dintre ei nu cunosc nici actele aditionale pe care le-au semnat de-a lungul timpului. In plus, compara cazul lor cu alte cazuri solutionate de CSALB, desi situatiile nu sunt similare, iar multi dintre ei nu au dificultati sociale sau financiare care sa le justifice cererile”, declara Camelia Popa, conciliator CSALB.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News