Sa pierzi aproape trei sferturi din valoarea unui plasament in actiuni este o intamplare trista, dar care poate fi convertita intr-o experienta de viata utila.
In urma cu aproape un an, in aprilie 2021, compania de tehnologie cu radacini romanesti, UiPath, debuta furtunos pe bursa americana. Capitalizare de 37 miliarde dolari dupa prima zi de tranzactionare si o apreciere considerabila raportata la pretul de inchidere al ofertei publice (74 dolari fata de 56 dolari).
Curgeau cuvintele de lauda la adresa antreprenorilor, perspectivele erau luminoase, si aproape toti consultantii si analistii sfatuiau potentialii investitori locali sa includa neaparat actiunile PATH intr-un eventual portofoliu cu expunere pe pietele externe.
Iar actiunile chiar pareau sa intre pe o traiectorie ascendenta, maximul ultimului an fiind de 90 dolari, atins in luna mai 2021. Numai ca de atunci a inceput si declinul iar azi (13 aprilie 2022) o actiune a ajuns sa valoreze doar 19 dolari pe fondul rezultatelor dezamagitoare raportate de companie, iar capitalizarea s-a prabusit la numai 10,7 miliarde dolari.
Cum se simt cei care au cumparat la 70-80 dolari si contempla deja o pierdere de peste 70%? Ce ar fi de invatat din greseala lor?
Cateva lectii pentru investitori
In primul rand, sa nu confunde sperantele cu rezultatele palpabile. UiPath avea in momentul listarii venituri de 600 milioane dolari, dar capitalizarea sa era de 37 miliarde dolari.
Cat de exploziva sa fie cresterea pentru a ingloba o asemenea discrepanta? Mai mult, nici nu exista profit, era la capitolul detalii nesemnificative (nici acum nu este, tot pierderi raporteaza PATH).
In al doilea rand, sa nu mai viseze frumos cand vine vorba de economie. UiPath promitea sa vanda programe care sa automatizeze activitatea din companii pentru ca managerii sa scada cheltuielile cu salariile.
Suna frumos in teorie (evident, pentru actionarii care asteapta dividende in crestere si mai putin pentru viitorii someri), dar vazuse pana atunci cineva implementate cu succes si pe scara larga asemenea solutii? Nu cumva asteptarile erau prea mari, iar realizarile momentan destul de modeste?
Si nu in ultimul rand, sa nu mai confunde marketingul cu ponturile de investitii, sa treaca mereu prin filtrul propriu orice informatie, sa analizeze cu atentie si sa nu ia decizii de cumparare a unei actiuni doar pentru ca ii vad pe multi altii procedand la fel.
Se prefigureaza o noua vedeta a marketingului la BVB?
Spre finalul anului este asteptata listarea actiunilor Hidroelectrica la BVB intr-o oferta publica prin care Fondul Proprietatea isi va vinde detinerea de 20% din companie (probabil vom avea o listare duala, piata locala fiind cam mica pentru absorbtia intregului pachet).
Ca si in cazul UiPath, listarea va fi acompaniata de un cor de marketing apreciabil, “perla coroanei” economiei romanesti, “compania cu 40% marja de profit”, etc, etc.
Totusi, ce ar putea merge prost aici avand in vedere ca Hidroelectrica spre deosebire de UiPath nu vinde pielea ursului din padure, ci este un producator de energie electrica, ba mai mult unul care produce energie verde?
Problema este chiar pragul record atins de pretul energiei electrice, care face ca evaluarile companiei sa fie super-optimiste, iar multipli bursieri la care vor fi oferite actiunile sa fie foarte probabil unii piperati.
Pentru cei care vor doar sa isi plaseze banii pe termen lung, cum vor evolua actiunile in urmatorii 3-5 ani poate ca nu are atat de mare importanta, dar pentru cei care vor maximizarea investitiei pe termen scurt poate ar fi de luat in calcul sa astepte o vreme pentru ca piata sa le ofere aceste actiuni la preturi mai normale, atunci cand piata energiei se va mai calma.
Informatiile cuprinse in acest articol sunt cu caracter informativ si contin opinii personale ale autorului. Opiniile prezentate in articole nu reprezinta recomandari de investitii si nici consiliere financiara personalizata cu privire la investitiile dumneavoastra.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News