Oferta publica a grupului Premier Energy PLC se deruleaza intre 8-15 mai, subscrierile din primele 3 zile au un discount de 5%, iar raportul pret/profit (PER) dupa majorarea de capital, este in jur de 7.
Desi sectorul energetic are fanii sai declarati printre investitorii la BVB, mai ales dupa succesul Hidroelectrica, afacerea in sine a grupului Premier Energy nu este foarte usor de digerat pentru cei care doresc sa isi plaseze banii in cadrul IPO-ului (sentiment compensat partial de multipli de evaluare scazuti).
Asta deoarece grupul este implicat atat pe partea de furnizare/distributie, cat si pe cea de productie (in zona energiei regenerabile), functioneaza atat pe piatra locala, cat si pe cea din Republica Moldova, afacerea este inregistrata in Cipru (cu fiscalitatea aferenta), dar se supune reglementarilor din Romania pe piata energiei, actionarul majoritar fiind la randul sau inregistrat tot in Cipru (Emma Alpha Holding).
Un amalgam care poate sa deruteze investitorii incepatori de retail (desi acestia sunt tentati cu un discount de 5% in primele zile de subscriere), avand in vedere faptul ca pe partea de productie grupul va beneficia de preturile in crestere ale energiei, iar pe partea de furnizare/distributie va suferi cand preturile sunt mari (va amintiti de problemele companiilor de profil in 2022?) si viceversa cand preturile scad, consumul de energie din Republica Moldova depinde de importurile din Romania, etc.
De asemenea, plaja cam mare de distributie asumata a dividendelor viitoare, intre 30 si 70% din profit, are darul sa starneasca anumite nedumeriri (comparativ cu cei 90% asumati de Hidroelectrica).
Suma totala stransa in urma IPO-ului poate fi in jur de 160-180 milioane euro, numarul total de actiuni din prezent, de 100 milioane, urmand sa creasca cu inca 31 de milioane dupa majorarea de capital (fara a lua in considerare supra-alocarea, care ar putea duce numarul actiunilor suplimentare la 42 milioane).
Grupul avea la inceputul anului datorii totale de 160 milioane euro si un capital propriu de 400 milioane euro (din care aproape 300 milioane provenea din rezultatul reportat).
Veniturile la finalul anului trecut au fost de 911 milioane euro, iar profitul dupa impozitare de 79 milioane euro, ceea ce ar face ca raportul pret/profit pe actiune, atat de urmarit de investitorii de retail sa fie cuprins intre 6,4 si 7,3 considerand preturile de subscriere de 19 lei si de 21,5 lei.
Daca pretul de inchidere a ofertei ar fi undeva la mijlocul intervalului de subscriere am avea un PER de 7 (spre comparatie, Hidroelectrica are PER de 9,5 in prezent).
Daca vom asista insa si la supra-alocare de actiuni pe fondul unei cereri mai mari din partea investiorilor institutionali, atunci calculele ar trebui refacute pentru 142 milioane actiuni si nu pentru 131 milioane, fapt ce va majora PER-ul de la 7 la 7,5
Cateva caracteristici ale ofertei desprinse din prospect
Grupul Premier Energy are o capacitate de productie de energie electrica regenerabila de peste 1.000 MW in proprietate, administrare sau in dezvoltare in Romania si Republica Moldova, impreuna cu o afacere dinamica in domeniul furnizarii de energie electrica regenerabila din Romania si Republica Moldova.
In Romania, Grupul este al treilea cel mai mare distribuitor de gaze naturale in ceea ce priveste volumele si dimensiunea retelei cu peste 150.000 de locuri de consum. In Republica Moldova, Grupul este cel mai mare distribuitor cu aproape un milion de locuri de consum si cel mai mare furnizor de energie electrica cu peste 840.000 clienti, reprezentand aproximativ 70% din populatia Republicii Moldova.
Impreuna cu achizitia CEZ Vanzare in Romania in decembrie 2023, care a fost finalizata la data de 15 aprilie 2024, Grupul va deservi un numar agregat de 2,4 milioane de clienti de gaze naturale si energie electrica in Romania si Republica Moldova, marea majoritate fiind reprezentata de gospodarii si intreprinderi de mici dimensiuni.
Oferta cuprinde pana la 35,9 milioane actiuni. Astfel, e vorba de 25 milioane de noi actiuni emise de societate si vanzarea de catre actionarul majoritar a pana la 6,25 milioane de actiuni existente. Vor mai fi apoi un numar maxim de 4,6 milioane de actiuni supra-alocate de catre managerul de stabilizare a ofertei, daca se va decide in acest sens la finalul ofertei.
In plus, numarul final de actiuni poate fi suplimentat cu inca 6,2 milioane (80% actiuni noi si 20% actiuni existente) ceea ce va duce numarul de actiuni la 142 de milioane in final daca toate aceste etape sunt parcurse.
Din actiunile oferite in cadrul IPO-ului un numar de 20% sunt destinate investitorior de retail si restul de 80% investitorilor institutionali. Retailul va subscrie din start la 21,5 lei/actiune, pretul maxim din oferta, urmand sa primeasca bani inapoi daca pretul de inchidere este inferior. In primele 3 zile ale perioadei de subscriere se acorda un discount de 5% investiorilor de retail.
Informatiile si interpretarile cuprinse in acest articol sunt cu caracter informativ si contin opinii personale ale autorului. Opiniile prezentate in articole nu reprezinta recomandari de investitii si nici consiliere financiara personalizata cu privire la investitiile dumneavoastra.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News