Povestea ultimelor doua IPO-uri de la bursa, ambele din zona energiei si cu discounturi oferite in primele zile de subscriere arata ca micii investitori nu pot fi tentati la fel de usor ca amatorii de reduceri de Black Friday.
Campania marilor reduceri din retail, fixata spre finalul anului, face vanzari uriase in Romania, dupa modelul brevetat in SUA, pe fondul unor oferte aparent irezitibile.
O parte dintre cei care participa la astfel de campanii si cumpara compulsiv impresionati de marimea reducerilor descopera ulterior ca preturile de achizitie nu erau chiar atat de atractive fata de restul anului pe cat pareau prin aplicarea discounturilor, unii comercianti alegand sa majoreze strategic preturile cu cateva saptamani in urma.
O poveste asemanatoare am avut si la bursa iar morala sa este ca un discount mic poate fi mai atractiv decat unul mare cand comparam atent activele carora li se aplica.
Prin ce a atras Premier Energy?
Oferta publica Premier Energy PLC s-a derulat intre 8-15 mai, subscrierile din primele 3 zile au avut un discount de 5%, iar raportul pret/profit (PER) dupa majorarea de capital, era in jur de 7.
Pe partea avantajelor, de notat PE-ul redus, mai mic decat in cazul Hidroelectrica in acel moment, o rata asumata de distributie a profitului spre fondul de dividende (30-70%) iar pe partea punctelor mai slabe profilul neomogen al afacerii, cu activitati atat pe partea de productie a energiei (regenerabile) cat si pe cea de furnizare/distributie.
Investitorii de retail pentru care era oferit discountul la subscriere au privit atent oferta cu plusurile si minusurile sale si au suprasubscris-o de 8 ori (rata de alocare a prespus achizitia in final a 125 actiuni la 1.000 de actiuni subscrise).
Pretul de inchidere a ofertei a fost de 19,5 lei (interval subscriere de 19-21,5 lei), actiunile au fost listate in 28 mai iar la deschiderea sedintei din 11 iunie cotatia la bursa era 20,7 lei/actiune, cu un mic plus pentru cei care au ales sa isi pastreze actiunile subscrise.
Unde s-a gresit la oferta JT Grup Oil?
La inceputul lunii mai ASF aproba prospectul privind oferta publica initiala de vanzare a 10 milioane de actiuni in vederea listarii JT Grup Oil, companie de distributie de carburanti din Navodari, pe piata AeRO, oferta ce urma sa se deruleze in perioada 28 mai-10 iunie.
Majorarea de capital rezultata in urma IPO-ului reprezenta 28,5%, pretul unei actiuni oferit spre vanzare era de 6,5 lei dar in primele 5 zile urma sa se aplice un discount de 16% (pret subscriere de 5,46 lei).
Anul trecut compania avuse afaceri de 224 milioane lei si un profit de 5,7 milioane lei, ceea ce ducea raportul pret/profit pe actiune la 40 dupa majorarea de capital, ceea ce reprezenta, asa cum subliniam intr-un articol de pe Conso, “o valoare cam piperata, mai ales daca ne raportam la distributia de combustibil unde marjele de profit nu sunt mari. Chiar daca profitabilitatea va creste simtitor dupa darea in folosinta a noului terminal in care a investit JT Grup Oil, discountul de 16% pare gandit sa mascheze acel PER mai putin atractiv generand o falsa competitie intre investori pentru prinderea acestei reduceri. In plus, subscrierile sunt revocabile, deci am putea avea false semnale privind participarea pe parcursul derularii ofertei”.
Cum s-au petrecut lucrurile in primele 5 zile de subscriere? Au fost introduse ordine in sistem pentru 3,5 milioane actiuni din cele 10 milioane oferite, iar dupa trecerea celor 5 zile cu discount de 16% si pana la finalul ofertei cererea urcase la doar 3,6 milioane actiuni.
Per total, a existat interes pentru putin peste o treime din actiunile scoase la vanzare de JT Grup Oil ceea ce denota faptul ca investitorii la BVB nu pot fi cuceriti doar prin fluturarea unui discount impresionant, cel mai mare oferit vreodata la BVB intr-o oferta publica de vanzare de actiuni, mai trebuie sa fie si activul in sine atractiv, ceea ce la un PER de 40 nu prea era cazul.
Drept dovada, cand investitia era tentanta la un PER de 7, un discount de 5% a generat o suprasubscriere de 8 ori a ofertei, iar cand actiunile erau scumpe din pornire, chiar si un discount de 16% nu a putut oferi decat o cerere care acoperea doar o treime din actiunile scoase la vanzare. Prin urmare, investitorii la BVB nu pot fi la fel de usor de cucerit precum fanii „chilipirurilor” de Black Friday
Informatiile si interpretarile cuprinse in acest articol sunt cu caracter informativ si contin opinii personale ale autorului. Opiniile prezentate in articole nu reprezinta recomandari de investitii si nici consiliere financiara personalizata cu privire la investitiile dumneavoastra.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News