Cu ochii la oferta publica a Hidroelectrica am putea ignora ieftinirea neasteptata a altor actiuni listate, pe masura ce presiunea la vanzare din partea investitorilor care vor sa faca rost de resurse pentru IPO-ul companiei creste.
Contextul de piata este unul sesibil, dupa o crestere sustinuta a pietelor externe in prima parte a anului combustibilul pentru noi aprecieri pare redus simtitor. In plus, se apropie sezonul concediilor, o perioada in care interesul si activitatea de tranzactionare scade mai peste tot.
Companiile si-au anuntat rezultatele pe 2022, se cunosc si cele dupa primul trimestru din 2023, pana prin august cand incep sa apara raportarile pentru jumatatea anului interesul are toate sansele sa se mentina scazut, ca si cererea.
Iar in acest context apare oferta Hidroelectrica, cea mai importanta listare din istoria BVB, una care are parte si de o promovare intensa (urmariti cum a crescut spectaculos fluxul de stiri din media despre Hidroelectrica in ultimele luni).
Foarte multi investitori care au ceva experienta cu bursa si portofolii deja constituite vor dori sa includa si titlurile Hidroelectrica.
Unii vor aloca resurse noi, poate lichidand depozite la termen in lei unde dobanzile sunt oricum in scadere, altii vor alege sa isi restructureze portofoliile existente marcand profituri acolo unde este cazul pentru a elibera lichiditati care sa fie redirectionate spre IPO.
Un fenomen similar s-a produs si in cazul listarii Romgaz, cu ani in urma, cand bursa a avut corectii doar pe seama reasezarii portofoliilor si dorintei de a face rost de lichiditati.
Saptamana trecuta, presiunea la vanzare s-a simtit pentru inceput pe actiunile Fondului Proprietatea, pe baza estimarilor ca IPO-ul Hidroelectrica va avea un pret pe actiune care sa includa un discount important fata de valoarea din contabilitatea FP.
Speculatiile pe termen scurt la Hidroelectrica sunt riscante
Cei care planuiesc sa investeasca pe termen lung in actiuni Hidroelectrica nu isi pun problema care va fi traiectoria cotatiilor imediat dupa listare.
De regula, rareori companiile mari care se listeaza prin IPO ofera cresteri pe termen scurt, exceptand cazurile cand investitorii de retail primesc un discount la subscriere (pe care de altfel multi se grabesc sa il marcheze ca profit in momentul in care actiunile devin tranzactionabile).
Cum IPO-urile mari au darul de a satisface cererea, imediat dupa listare nu prea sunt motive pentru a exista presiune la cumparare.
In plus, pregatirea unui IPO presupune ca rezultatele financiare sunt cele mai bune posibil iar trimestrele urmatoare compania ar putea raporta mai putin optimist, de aici si stabilizarea sau declinul usor al cotatiilor pe termen scurt si mediu la unele IPO-uri.
Cei care spera sa isi multiplice repede investitia la Hidroelectrica sau sa marcheze profituri bune repede au ramas eventual cu imaginea gresita rezultata din primele plasamente private inchise cu succes in 2022, care ofereau la listare multiplicarea de cateva ori a banilor investiti (Safetech, Agroland, etc).
Asta in ideea ca preturile ar trebui sa fie net superioare cand compania devine accesibila tuturor, avand in vedere ca un numar de numai 149 de investitori avusesera acces initial in plasamentul privat.
In prezent insa si investitorii incepatori si-au dat seama de riscul acestei strategii, treziti si de povestile mai putin fericite ale ultimelor plasamente private care au adus si pierderi (vezi de pilda Allview).
Unde ar putea apare cele mai mari corectii?
Daca pornim de la ideea ca unele companii ar putea suferi corectii de pret pe fondul vanzarilor de actiuni care sa genereze fonduri pentru investitorii interesati de IPO-ul Hidroelectrica, care sunt cele mai bune candidate pentru asta?
Cele mai mari scaderi le vor suferi in mod previzibil companiile unde evolutia preturilor a fost pozitiva in ultima perioada dar care sunt foarte putin lichide si o presiune mai mare la vanzare se simte imediat in cotatii.
Similar, cel mai bine vor rezista cotatiile companiilor mari si foarte lichide, care pot face fata cu mult mai mult succes fluctuatiilor dintre cerere si oferta.
In concluzie, finalul perioadei de subscriere pentru IPO-ul Hidroelectrica poate aduce si alte oportunitati la bursa, in randul companiilor deja listate, din cauza presiunii la vanzare puse de investitorii care nu au alte resurse de mobilizat in vederea participarii la oferta publica.
Informatiile cuprinse in acest articol sunt cu caracter informativ si contin opinii personale ale autorului. Opiniile prezentate in articole nu reprezinta recomandari de investitii si nici consiliere financiara personalizata cu privire la investitiile dumneavoastra.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News