Disputele dintre calatori si companiile aeriene pot fi solutionate si in afara instantelor. Acest lucru se intampla peste tot in UE, cu exceptia a 7 state, printre care si Romania.
Pasagerii companiilor aeriene care considera ca drepturile le-au fost incalcate nu au foarte multe cai de atac. Protectia Consumatorului poate interveni doar in cazul in care compania este locala.
Spre exemplu, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) nu poate investiga si solutiona plangeri primite de la pasagerii romani ai companiei Wizz Air.
“Wizz Air nu are reprezentanta in Romania, deci nu putem interveni”, au declarat reprezentantii ANPC in cazul clientilor care s-au plans de comisioanele percepute de companie la
plata cu cardul a biletelor..
In plus, mijloace de solutionare alternativa a disputelor (ADR) nu exista in toate statele Uniunii Europene.
7 state membre ale UE nu au astfel de scheme care sa faciliteze solutionarea disputelor in afara justitiei justitiei, conform unui raport ECC Net. Aceste state sunt Austria, Bulgaria, Irlanda, Romania, Slovacia, Marea Britanie si de la 1 ianuarie 2012 si Olanda.
Chiar si in statele unde astfel de scheme exista, procedurile de solutionare sunt diverse. In unele state se poate solicita un comision fie consumatorului fie companiei aeriene pentru solutionare in timp ce in alte cazuri oferirea unei solutii este gratuita, schemele fiind sustinute de stat.
De asemenea, solutia data poate fi obligatorie, poate fi utilizata ca proba in justirie sau poate avea doar caracter de recomandare.
O alta solutie ar fi apelarea la reteaua de centre europene ale consumatorilor - ECC Net. Aproximativ 22% din plangerile primite de ECC in 2012 din partea consumatorilor sunt legate de deficiente ale companiilor aeriene.
Reteaua a fost creata de Comisia Europeana in 2005, impreuna cu statele membre, pentru a oferi consumatorilor posibilitatea sa fie mai bine informati cu privire la drepturile pe care le au in cazul tranzactiilor transfrontaliere.
Re?eaua a fost creat? de c?tre Comisia European?, împreun? cu statele membre, pentru a oferi consumatorilor posibilitatea s? fie mai bine informa?i cu privire la drepturile pe care le au în cazul tranzac?iilor transfrontaliere ?i s? li se faciliteze solu?ionarea problemelor întâmpinate în efectuarea acestora.
O parte importanta din activitatea ECC este sustinerea solutionarii neintelegerilor dintre consumatori si agentii economici prin utilizarea mijloacelor de solutionare alternativa a disputelor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News