Calatoria cu avionul, desi de preferat pentru distante lungi, poate fi si sursa de nemultumiri, fie ca este vorba de intarzieri semnificative, de anularea zborului sau de refuzul de a fi imbarcat. Insa foarte putini dintre cei afectati de aceste situatii stiu ca au dreptul la despagubiri, uneori consistente, pentru neajunsurile pricinuite.
In Uniunea Europeana, situatia despagubirilor pentru clientii companiilor aeriene nemultumiti de serviciile primite este bine reglementata. Legislatia privind drepturile pasagerilor aerieni este cunoscuta in mod oficial drept Regulamentul CE 261. Este o lege europeana care solicita companiilor aeriene sa despagubeasca pasagerii pentru intarzieri mari, anulari si in situatiile in care li se refuza imbarcarea.
Astfel, cei care calatoresc pe teritoriul UE si care au probleme care se incadreaza in regulamentul mentionat, au dreptul sa primeasca despagubiri de pana la 600 de euro.
Ce trebuie drepturi aveti daca avionul intarzie?
In cazul in care cursa are o intarziere mai mare de 3 ore, aveti dreptul sa solicitati companiei aeriene sa va plateasca mancarea si bauturile racoritoare.
Daca intarzierea este mai mare de 5 ore, aveti dreptul sa renuntati si sa solicitati companiei aeriene cazarea la un hotel daca este necesara o sedere de una sau mai multe nopti, plus transportul dintre aeroport si locul cazarii (hotel sau altele).
Anularea zborului - cand NU aveti dreptul la despagubiri!
Daca zborul se anuleaza, compania aeriana trebuie sa va ramburseze contravaloare biletului in 7 zile sau sa va ofere redirectionari convenabile. In plus, si in acest caz beneficiati de masa si bauturi racoritoare gratuit si de cazare la hotel cand este cazul. Totodata, aveti dreptul la despagubiri similare cu cele valabile in cazul intarzierii zborului.
Despagubirile nu sunt valabile, insa, daca sunteti informat despre aceasta anulare cu cel putin doua saptamani inainte de ora de plecare prevazuta. Nu primiti despagubiri nici daca ati fost anuntat cu mai putin timp inainte de anularea zborului, insa compania aeriana va pune la dispozitie o redirectionare in termeni convenabili.
Refuzul la imbarcare - cand pot aparea astfel de situatii
In cazul in care vi se refuza imbarcarea, de asemenea, operatorul de transport aerian este obligat sa va acorde despagubiri si asistenta, conform regulamentului. Astfel de situatii se intalnesc atunci cand pentru zborul respectiv s-au vandut mai multe bilete decat locuri disponibile in avion. Atunci, compania aeriana apeleaza la “voluntari”, dispusi sa renunte la rezervarile lor in schimbul unor indemnizatii acordate in conditiile care urmeaza a fi convenite intre pasagerul respectiv si operatorul de transport aerian.
In cazul in care numarul voluntarilor este insuficient pentru a permite imbarcarea celorlalti pasageri cu rezervari, operatorul de transport aerian poate sa refuze imbarcarea pasagerilor impotriva vointei acestora.
La cat pot ajunge despagubirile
Pentru toate aceste trei situatii, aveti dreptul la despagubiri dupa cum urmeaza:
- 250 de euro pentru toate zborurile de 1.500 kilometri sau mai putin;
- 400 de euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 kilometri si pentru toate zborurile cuprinse intre 1.500 si 3 500 kilometri;
- 600 de euro pentru toate celelalte zboruri (care nu intra in categoriile anterioare).
In plus, daca sunteti redirectionat, iar operatorul de transport aerian va pune la dispozitie un loc la o clasa de calatorie superioara pretului de achizitie a biletului, nu trebuie sa platiti suplimentar.
In cazul in care va redirectioneaza la o clasa inferioara pretului de achizitie a biletului, atunci acesta este obligat ca, in termen de sapte zile, sa va ramburseze o parte din pretul biletului astfel:
- 30% din pretul biletului pentru toate zborurile de maxim 1.500 kilometri;
- 50% pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1.500 kilometri, cu exceptia zborurilor dintre teritoriul european al statelor membre si departamentele franceze de peste mari si pentru toate celelalte zboruri variind intre 1.500 si 3.500 kilometri;
- 75% din pretul biletului pentru toate zborurile care nu se incadreaza in cazurile mentionate anterior
Pentru a putea primi aceste despagubiri, insa, se recomanda sa nu acceptati alte oferte care v-ar putea anula drepturile. Deseori, companiile aeriene ofera bonificatii simbolice, cum ar fi vouchere de calatorie si alte gratuitati care, desi suna atragator, v-ar putea anula dreptul la orice alta compensare.
Problemele legate de pierderea sau deteriorarea bagajelor nu sunt reglementate in acest regulament, dar in astfel de situatii trebuie sa depuneti o reclamatie la compania aeriana, de preferat inainte de a parasi aeroportul.
Pasii de urmat pentru primirea despagubirii
Pentru a beneficia de drepturile legale, trebuie mai intai sa adresati o plangere companiei aeriene (formularul UE de plangere cu privire la drepturile pasagerilor transportului aerian)
Daca nu primiti raspuns din partea companiei aeriene in termen de 2 luni sau daca nu sunteti multumit de raspunsul primit si considerati ca vi s-au incalcat drepturile UE de pasager al transportului aerian, puteti inainta o plangere, intr-un interval rezonabil de timp, catre autoritatea nationala relevanta din tara in care a avut loc incidentul.
Autoritatea nationala trebuie sa va furnizeze un aviz juridic fara caracter obligatoriu cu privire la modul in care ar urma sa fie tratata plangerea dumneavoastra.
Totodata, pentru zboruri intre tarile UE (operate de o singura companie), puteti introduce o cerere de despagubire in baza normelor UE utilizand procedura europeana cu privire la cererile cu valoare redusa. Puteti depune cererea fie in tara in care ati ajuns, fie in tara din care ati plecat.
De asemenea, puteti consulta Centrul european al consumatorilor din regiunea dumneavoastra pentru sfaturi pe probleme legate de drepturile pasagerilor transportului aerian.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News