Romania si-a consolidat semnificativ pozitia fiscala incepand din 2009, fapt care a dus la atingerea obiectivului pe termen mediu in 2014 si 2015. Insa, in prezent, autoritatile urmeaza o politica fiscala expansionista care duce la departarea substantiala de acest obiectiv. Intre timp, inegalitatea veniturilor s-a adancit, fiind cea mai mare din UE.
Nivelul de saracie al romanilor este in scadere, dar cei mai bogati 20% dintre romani castiga de opt ori mai mult decat cei mai saraci 20%, cel mai mare raport din Uniune, conform celui recent raport de tara al Comisiei Europene. Tara noastra este urmata, la acest capitol, de Lituania, Bulgaria si Spania.
Saracii, tot mai saraci, bogatii, tot mai bogati
Inegalitatea la nivelul veniturilor a crescut incepand cu 2012, avand o puternica accelerare in 2015.
Forul european subliniaza ca statele care inregistreaza un produs intern brut (PIB) per capita mai mic au, de regula, o inegalitate mai mare a veniturilor, insa aceasta tendinta explica doar partial situatia din Romania. In acest caz, nivelul ridicat de inegalitate este cauzat si de efectele redistributive in scadere ale sistemului de taxe si este accentuat de diferentele mari existente intre mediul rural si cel urban.
Totodata, procentul oamenilor care traiesc in case de o calitate foarte slaba si isi cheltuiesc peste 40% din venituri pe intretinerea casei este unul dintre cele mai mari din UE.
Reprezentantii CE avertizeaza ca impactul sistemului de taxare asupra reducerii inegalitatii veniturilor este relativ scazut.
In acest context, al inegalitatii sociale, Romania se va confrunta si cu scaderea populatiei in varsta de munca (20-64 ani) cu 4% pana in 2020, in conditiile in care populatia tarii a scazut cu 6% din 2007 pana in prezent.
In acelasi timp, CE avertizeaza ca exista un mare potential nefolosit al fortei de munca, in conditiile in care inactivitatea ramane una dintre cele mai mari din UE.
Legea responsabilitatii fiscale, incalcata sistematic
Referitor la cadrul fiscal, Comisia Europeana considera ca acesta este sanatos dar nu este pus in aplicare. Prevederile fiscale incluse in Legea responsabilitatii fiscale sunt bine concepute, dar bugetul pe 2016 nu a respectat aceste prevederi. In plus, strategia fiscala pe termen mediu nu ghideaza procesul bugetar anual.
Mai mult, politica fiscala a devenit una pro-ciclica in 2016 iar, ca o consecinta a reducerilor de taxe si a majorarilor de cheltuieli, deficitul guvernamental s-a agravat in 2016 si este preconizat sa creasca si mai mult in 2017. Aceasta majorare depaseste cadrul fiscal, ale carei prevederi sunt sanatoase in teorie dar nu sunt puse in aplicare.
Munca la negru, la o cincime din PIB
La capitolul taxe, Comisia Europeana considera ca structura sistemului de taxe este favorabila cresterii economice, veniturile din taxe depinzand mai mult de taxele pe consum si mai putin de taxele pe veniturile companiilor si pe munca. In schimb, ponderea muncii "la negru" continua sa fie mare, aproximativ 15-20% din PIB, ceea ce afecteaza veniturile din taxe. De asemenea, Romania are cel mai mare grad de neincasare la TVA din UE.
In ceea ce priveste stabilitatea financiara, aceasta s-a imbunatatit in 2016, dar o serie de initiative legislative risca sa submineze predictibilitatea legilor si increderea investitorilor. In acest context, Comisia sustine ca impactul complet al Legii darii in plata ramane dificil de evaluat, adaugand ca actul normativ trebuie revizuit pentru a tine cont de decizia Curtii Constitutionale.
Totodata, Executivul comunitar atrage atentia asupra altor initiative care ar putea afecta sectorul bancar, referindu-se la un proiect de lege privind Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor care ar putea afecta mandatul Bancii Nationale si puterea sa de supervizare a institutiilor de credit.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News