Bugetul de stat pe 2017 este construit pe baze subrede, respectiv pe venituri supraevaluate si cheltuieli subdimensionate. Acest aspect indica faptul ca deficitul bugetar de sub 3% in PIB promis de autoritati ar putea fi depasit, reiese dintr-o evaluare preliminara a proiectului de buget, realizata de Consiliului fiscal.
"Evaluarea preliminara a Consiliului fiscal indica o potentiala supraevaluare a veniturilor bugetare, concomitent cu o probabila subevaluare a cheltuielilor curente, ceea ce este de natura sa incline puternic balanta riscurilor in sensul inregistrarii in executie a unui deficit mai mare decat cel proiectat, in lipsa unor masuri corective", se arata in opinia Consiliului emisa in urma unei prime analize asupra bugetului propus pentru 2017.
Diferente majore intre evaluarile CNP si cele ale UE
Mai mult, institutia condusa de Ionut Dumitru, atrage atentia asupra faptului ca scenariul macroeconomic din spatele constructiei bugetare este semnificativ mai favorabil decat evaluarile anterioare ale Comisiei Nationale de Prognoza (CNP). "Exista diferente majore intre evaluarile Comisiei Nationale de Prognoza si cele mai recente evaluari disponibile ale Comisiei Europene", se mai arata in documentul citat.
In opinia Consiliului fiscal se face referire la faptul ca, recent, Comisia Nationala de Prognoza a revizuit semnificativ estimarea de crestere economica pentru 2017 si anii urmatori, de la 4,3% in prognoza de toamna la 5,2% in cea actuala pentru acest an, pentru 2018 de la 4,5% la 5,5%, pentru 2019 de la 4,7% la 5,7% si pentru 2020 de la 4,2% la 5,7%.
In acest conditii, Consiliul fiscal este de parere ca actuala "constructie bugetara consfinteste un derapaj de proportii (si in largire pana in 2018)" de la angajamentele Romaniei in privinta deficitelor bugetare.
Fondurile europene ocolesc bugetul de stat
In privinta veniturilor, Consiliul fiscal considera ca scenariul luat in calcul este optimist si nepotrivit din perspectiva unei constructii bugetare prudente.
Si la capitolul fonduri europene, institutia sustine ca estimarile privind absobtia si cheltuielile aferente cofinantarii proiectelor cu finantare din fonduri europene nerambursabile nu sunt comparabile cu cele istorice. Potrivit opiniei Consiliului fiscal, fondurile din aceste surse, luate in calcul la constructia bugetara, provin in special din subventii si fonduri pentru agricultura destinate mediului privat, si nu ajung la bugetul de stat.
Nici cheltuielile nu ies la socoteala
Pe partea de cheltuieli, in varianta primita in 23 ianuarie, Consiliul fiscal avea rezerve in special la nivelul celor cu bunurile si serviciile si cele de personal, care "apareau drept potential subdimensionate". In data de 27 ianuarie, insa, (data la care era anuntata aprobarea Legii bugetului in Guvern), Consiliul a primit o varianta actualizata a bugetului, care i-a adancit rezervele deja existente in ceea ce priveste posibila subdimensionare a cheltuielilor de personal. Mai mult, au aparut ingrijorari si in privinta sub-bugetarii cheltuielilor cu asistenta sociala, cu dobanzile si la capitolul „alte transferuri”.
"Comparativ cu varianta initiala remisa Consiliului fiscal, sunt prevazute reduceri de cheltuieli curente in suma de circa 5 miliarde de lei localizate, in ordine descrescatoare, la nivelul componentei „alte transferuri” (-1,7 miliarde de lei, avand drept sursa diminuarea inexplicabila a contributiei datorate de Romania la bugetul UE), „dobanzi” (-1,5 miliarde de lei), „cheltuieli de personal” (-867 milioane lei) si „asistenta sociala” (-821 milioane de lei). In contrapartida sunt majorate cu 5 miliarde de lei cheltuielile de capital, sursa majorarii fiind localizata la nivelul cheltuielilor de capital ale Ministerului Apararii", se mai arata in opinia Consilului fiscal.
Proiectul Legii bugetului de stat va fi aprobat de Guvern in sedinta de marti, potrivit anuntului premierului Sorin Grindeanu.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News