Din perspectiva legala, nu putem vorbi de o dorinta a administratiilor locale, ci de o modificare succesiva a normelor edictate de Guvern, care au un caracter obligatoriu.
Observand actele normative care s-au succedat in perioada decembrie 2012 – ianuarie 2013, s-ar putea sustine ca ultima modificare are in vedere o restrangere/conditionare a unui beneficiu fiscal.
Insa, este adevarat ca adoptarea a 3 acte normative guvernamentale in decursul unei perioade mai scurte de 1 luna ( 27 decembrie 2012 – 9 ianuarie 2013 – 23 ianuarie 2013 ) pentru reglementarea aceleiasi chestiuni face dovada incoerentei si insecuritatii sistemului fiscal.
Discutam despre 3 masuri: prima, care obliga administratiile locale la majorarea impozitelor si taxelor, a doua, care permitea reducerea acestora, iar a treia, care a conditionat reducerea de lipsa datoriilor administratiilor locale.
Nu este lipsit de relevanta ca parte din dispozitiile O.G.1/2013 – si care vizau tocmai posibilitatea reducerii taxelor si impozitelor locale - au avut o existenta efemera, fiind modificate prin OG 8/2013.
Este important de verificat daca administratiile locale au emis hotararea privind reducerea acestor impozite si taxe, pentru ca doar in acest context se poate pune problema majorarilor retroactive - avand in vedere ca reducerea a fost recunoscuta ca drept al administratiilor locale si nu ca obligatie a acestora.
Interpretarea si aplicarea oricarei norme de drept fiscal trebuie sa fie facuta cu respectarea principiului securitatii, care impune protejarea contribuabililor contra oricarui risc care ar putea deriva din retroactivitatea legii fiscale.
Din aceasta perspectiva, majorarea de 16% (raportata la indicele de inflatie) si mai exact obligatia de plata a diferentei corespunzatoare, ar trebui sa nu fie opozabila si aplicabila contribuabililor care si-au indeplinit obligatia de plata a unui impozit sau a unei taxe locale, respectand legea in vigoare la data platii si a carei implementare sa fi fost asigurata la nivelul administratiilor locale prin emiterea hotararii de reducere a impozitelor si taxelor.
Daca o astfel de hotarare nu a fost emisa de autoritatea locala, este greu sa se discute despre retroactivitate - cata vreme guvernul nu a impus reducerea, ci doar a recunoscut dreptul autoritatilor locale de a o hotari.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News