top banner

Firmele Big Four influenteaza politica fiscala a UE

12 Iulie 2018 | Autor: Conso

O organizatie europeana a gasit dovezi concrete ce atesta influenta marilor companii de consultanta fiscala asupra legislatiei comunitare. Ce masuri trebuie sa ia autoritatile europene?
 
Observatorul Europena pentru Corporatii a publicat un studiu care arata modul in care firmele de consultanta din grupul “Big Four” -  Deloitte, EY, KPMG si PwC - influenteaza politicile fiscale ale Uniunii Europene, in ciuda evidentului conflict de interese in care se afla, avand in vedere ca acestea concep si furnizeaza corporatiilor multinationale scheme de evitare a platii taxelor.
 
Tot mai multi bani europeni merg catre firmele de consulanta
 
In ciuda tuturor dezvaluirilor cu privire la serviciile de asistenta oferite companiilor pentru evitarea platii taxelor de la cazul “Luxembourg Leaks” incoace, companiile Big Four si-au imbunatatit portofoliul de contracte de achizitii publice prin care acorda consultanta Comisiei Europene de la sapte milioane de euro in 2014 la 10,5 milioane de euro in 2018, reiese din studiu.
Cele patru companii domina grupurile consultative convocate de Comisia Europeana, adesea sub acoperirea unor organizatii largi cum ar fi Camera de Comert Americana, cu ajutorul carora isi ascund numele si intentiile.
Studiul enumera 12 factori de decizie din UE cu roluri esentiale in elaborarea politicii fiscale a Comisiei Europene si reprezentantele permanente ale statelor membre prin care companiile de consultanta isi exercita influenta.
Influenta este demonstrata de cele 2 propuneri ale Comisiei privind noile norme de transparenta pentru consilierii fiscali in ceea ce priveste raportarea sistemelor agresive de evaziune fiscala si raportarea publica de la o tara la alta cu privire la profiturile si taxele platite de multinationale.
Desi Comisia a propus obligarea consilierilor fiscali sa raporteze autoritatilor publice schemele agresive de evitare a platii taxelor, KPMG si Deloitte au solicitat insistent o abordare optionala.
In acelasi timp, Consiliul a adoptata, intr-o maniera complet netransparenta, amendamente asemanatoare cu recomandarile PwC din etapele anterioare ale procesului. Compania de consultanta a propus limitari pentru a se evita "impovararea disproportionata" a multinationalelor, criterii restranse pentru catalogarea unei scheme ca fiind “agresiva” si care impun un vot unanim pentru a interzice schemele fiscale.
Textul final al Consiliului din martie 2018 include toate aceste propuneri ale PwC, ceea ce dovedeste ca legatura dintre reprezentantele permanente ale statelor membre si cele patru mari companii de consultanta ramane extrem de eficienta.
In ceea ce priveste raportarea publica de la tara la tara, EY a propus limitari pentru "informatii sensibile din punct de vedere comercial". Dupa o activitate intensa de lobby, Parlamentul a adoptat deja o clauza de retragere care permite companiilor multinationale sa pastreze secrete datele "sensibile din punct de vedere comercial".
Ce masuri sunt necesare in acest context?
 
“Influenta masiva a celor patru mari designeri ai schemelor de evitare a platii taxelor asupra eforturilor institutiilor UE de a ajunge la corectitudinea fiscala ajunge la cer. Abordarea de genul “plateste si ocroteste vulpea pentru a pazi gastele” trebuie sa inceteze. Avem nevoie de institutii europene cu integritate pentru a obtine “justitia” fiscala. Comisia Europeana trebuie sa inceteze sa mai plateasca din bani europeni experti in evaziune fiscala pentru asistenta in elaborarea unei  legislatii corecte si sa recurga la expertiza independenta. Usa deschisa pentru expertii in evaziune fiscala catre Comisia Europeana si reprezentantele statelor membre trebuie inchisa”, a declarat europarlamentarul Sven Giegold, responsabil cu politicile financiare si economice din Grupul Verzilor/Alianta Libera Europeana.
Potrivit acestuia, reprezentantele permanente ale guvernelor statelor membre trebuie sa-si publice intalnirile de lobby, astfel incat cetatenii sa poata afla ale caror interese sunt luate in considerare.
“Lipsa de transparenta a Consiliului in materie de lobby se dovedeste a fi costisitoare pentru cetatenii si intreprinderile mici care trebuie sa plateasca impozite mai mari daca multinationalele platesc mai putin sau nimic. Guvernele europene trebuie sa puna capat blocarii transparentei fiscale pentru companiile multinationale in cadrul Consiliului si sa adopte cerinte obligatorii de raportare intre state, conform recomandarilor Parlamentului European”, a subliniat europarlamentarul citat.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Asigurări RCA

Asigurări RCA
  • Alegi cea mai bună asigurare
  • Plătești online cu cardul
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Banii si economia

Alte Articole

Scandalul anului in imobiliare, o istorie care se repeta

Scandalul anului in imobiliare, o istorie care se repeta

Problemele cu care se confrunta acum unii dintre clientii Nordis amintesc de pataniile pagubitilor International Leasing din 2006-2007. Ce elemente au in comun cele doua povesti imobiliare?

16 Oct 2024 | Banii si economia
Noua amnistie fiscala si tot ceea ce este important sa stii despre ea

Noua amnistie fiscala si tot ceea ce este important sa stii despre ea

O noua legislatie privind masurile fiscal bugetare in vederea cresterii gradului de colectare a veniturilor statului in 2024 aduce facilitati asemanatoare cu cele oferite in 2021 si 2022.

05 Sep 2024 | Banii si economia
A inceput scaderea dobanzilor la titlurile de stat

A inceput scaderea dobanzilor la titlurile de stat

In ton cu ajustarea politicii monetare de catre BNR, Ministerul Finantelor a inceput sa taie din dobanzile titlurilor de stat, simultan cu propunerea unor scadente mai lungi pentru programul Fidelis.

14 Aug 2024 | Banii si economia
Cum se muta datoria publica din banci spre populatie

Cum se muta datoria publica din banci spre populatie

Mentinerea dobanzilor la titlurile de stat peste oferta bancilor la depozitele la termen si avantajele fiscale aferente au facut ca populatia sa detina 10% din datoria publica emisa in acest an.

17 Iul 2024 | Banii si economia

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul