Mediul de afaceri face front comun pentru apararea cotei unice de impozitare. Reprezentantii organizatiilor de profil sustin ca aceasta s-a dovedit a fi cea mai eficienta politica fiscala din Romania. Pe de alta parte, impozitul pe gospodarie ar presupune dificultati importante pentru populatie la declarare si plata si venituri reduse la buget.
Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei, dar si alte organizatii, cum ar fi Camera de Comert Americana in Romania (AmCham), au transmis puncte de vedere in acest sens, din care mai reiese faptul ca statul nu are, in prezent, capacitatea administrativa necesara pentru a gestiona un sistem de impozitare de complexitatea si volumul de informatie pe care l-ar presupune impozitul pe venitul global.
„In contextul informatiilor aparute in presa despre intentia de introducere a impozitului pe venitul global, AmCham Romania reitereaza sustinerea ferma pentru mentinerea actualei cotei unice de impozitare care s-a dovedit a fi cea mai eficienta politica fiscala pentru economia Romaniei”, se arata intr-un comunicat al AmCham.
Sistem greoi pentru populatie
In aceste conditii, in care lipseste capacitatea actualei infrastructuri de administrare fiscala de a gestiona fluxul si volumul de informatii generat de sistemul propus, reprezentantii AmCham considera ca trebuie evitata introducerea unui mecanism cu un grad de complexitate si noutate care va crea dificultati populatiei.
“Sunt reale si ingrijorarile exprimate vis a vis de cresterea birocratiei, si fata de atingerea tintei de colectare de venituri la bugetul de stat. In acelasi timp, consideram ca transferul obligatiilor de plata a contributiilor sociale de la angajator la angajat, anuntat recent in media, necesita o abordare integrata si consultari ample avand in vedere ca implica o schimbare semnificativa de paradigma fiscala, precum si modificari ale nivelului de fiscalizare a veniturilor salariale", se mai arata in comunicat.
In acelasi context, AmCham Romania isi exprima profunda ingrijorare cu privire la introducerea unor schimbari majore de politica fiscala intr-un orizont de timp care nu permite suficient spatiu pentru consultari aprofundate cu toate partile implicate, ceea ce nu este compatibil cu angajamentul de respectare a stabilitatii, predictibilitatii si transparentei procesului decizional.
Care sunt costurile totale ale noului sistem?
La randul sau, Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei (CDR), care reuneste 45 de organizatii sau membri asociati din mediul de afaceri, a avertizat ca introducerea impozitului pe venitul global, prin eliminarea sistemului de retinere la sursa si plata lunara a impozitului pe venituri, precum si a celui de plati anticipate de impozit, va determina o scadere drastica a incasarii veniturilor bugetare in anul 2018 care, raportat la datele anului 2016, va insemna cel putin 4% pierdere a veniturilor din Produsul Intern Brut (PIB).
Totodata, membrii CDR sustin ca noul sistem va necesita si cheltuieli suplimentare cu adaptarea sistemului informatic al ANAF care, in prezent, se confrunta cu un deficit al arhitecturii hardware, iar cresterea artificiala a numarului persoanelor supuse impunerii il poate colapsa. Costuri suplimentare va avea statul si cu salariile celor 35.000 de consultanti fiscali, in cazul in care ii va gasi pana in 2019 (primul an in care ar trebui depuse primele declaratii de venit in baza noului sistem), avand in vedere ca, in prezent, in Registrul Camerei Consultantilor Fiscali sunt inregistrati 5.502 consultanti, dintre care 4.135 activi, o mare parte dintre acestia deja angajati.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News