Ministerul Mediului propune inlocuirea timbrului de mediu cu o taxa pe consumul de combustibil, de aproximativ 2 lei pe fiecare plin, la care sa se adauge o impozitare diferentiata a masinilor in functie de norma de poluare a motorului. Ministrul de resort a mentionat ca timbrul de mediu, in forma actuala, este ilegal si inechitabil si trebuie abrogat.
Insa, ministrul Cristiana Pasca Palmer a mentionat ca in locul timbrului de mediu trebuie pus altceva, si a anuntat, ca idee, taxa pe carburant si modificarea legislatiei pentru impozitul anual.
"Da, timbrul de mediu este ilegal, cum au fost si toate celelalte dinainte. Asa a fost declarat de catre Curtea Europeana de Justitie, dar timbrul actual mai are o problema, si anume faptul ca el nu taxeaza corect poluarea. Ar trebui s? fie un timbru de poluare care sa taxeze pe principiul ”Poluatorul plateste”. Din punctul meu de vedere, si asta este ceea ce am discutat la nivelul Grupului de lucru, acest timbru de mediu in forma actuala trebuie abrograt. Una dintre variantele pe care noi am luat-o in calcul si pe care Ministerul Mediului a propus-o Grupului de lucru a fost o taxare a consumului de combustibil, si atunci fiecare este taxat echitabil in functie de cat ruleaza, cat consuma. (...) Asta este propunerea noastra, dar Parlamentul este suveran si va decide daca se ia in considerare aceasta propunere sau nu", a explicat ministrul Mediului.
Eliminarea completa a taxei de poluare nu este posibila
Pe de alta parte, Cristiana Pasca Palmer nu este de acord cu eliminarea completa a timbrului de mediu, cuprinsa in proiectul de lege initiat de PSD care vizeaza eliminarea a 102 taxe.
”Pentru mine, este o decizie justificata daca ne gandim doar la principiul ca trebuie sa reducem taxele pentru populatie, dar pe de alta parte eliminarea timbrului de mediu in forma actuala, fara sa punem altceva in loc, ar avea consecinte nefaste pentru institutia Fondului de Mediu din care finantam toate aceste programe - programul ”Rabla Clasic”, programul ”Rabla Plus” si celelalte programe pe care le-am lansat anul acesta, cum ar fi „Casa Verde”. Vorbim despre 1,2 miliarde de lei pentru care avem programe in derulare. Timbrul de mediu este o sursa foarte importanta de venit la Fondul de Mediu, asigura 45% din bugetul acestuia”, a subliniat ministrul mediului.
Mai mult, ea a mentionat faptul ca rambursarea taxelor de mediu pe care cetatenii au solicitat-o se face tot din bugetul Fondului de Mediu.
”Eliminand timbrul de mediu, noi nu vom mai avea, practic, niciun fel de taxare a poluarii. Ori, asta va duce la o crestere si mai mare a problemei aerului, unde deja suntem intr-o situatie de pre-infringement. Lucrurile trebuie analizate la nivel sistemic. (...) Eu sper sa existe o analiza foarte serioasa si, dincolo de faptul ca suntem intr-o campanie electorala, sa se analizeze pe larg consecintele tuturor acestor masuri. Intrarea Romaniei intr-un infringement va insemna sanctiuni de pana la 200.000 de euro pe zi, pe care le vom suporta cu totii”, a mentionat ministrul Mediului.
Curtea Europeana de Justitie (CJUE) a constatat, in 9 iunie 2016, ca timbrul de mediu este incompatibil, partial, cu legislatia UE. Cazul timbrului de mediu a ajuns la CJUE ca urmare a faptului ca un roman a cerut in instanta restituirea timbrului de mediu, si, pentru ca cererea i-a fost respinsa, a mers mai departe, iar Curtea de Apel Cluj a pus problema compatibilitatii timbrului de mediu cu articolul 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene si a transmis o serie de intrebari la CJUE.
La randul sau, Curtea Europeana a considerat ca timbrul de mediu include “ramasite” din fostele taxe auto aflate in vigoare in perioada 1 ianuarie 2007-15 martie 2013. Astfel, CJUE sustine ca, in anumite privinte, timbrul de mediu este incompatibil cu legislatia europeana.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News