Strategia fiscal-bugetara propusa de guvern pentru 2013-2015 risca sa nu poate fi realizata, din cauza prognozelor prea optimiste pentru principalii indicatori macroeconomici si bugetari, apreciaza Consiliul Fiscal. Acesta cere ca prognozele sa fie fundamentate.
Strategia ia in calcul o crestere a PIB in termeni reali, de 1,7% in 2012 si 3,1% in 2013. Ulterior, cresterea economica ar urma sa se accelereze, ajungand pana la 3,9% in 2015.
Prognoza PIB este putin peste cele mai recente estimari ale Comisiei Europene: 1,4% in 2011 si 2,9% in 2012 si 2013.
Ultimele evolutii economice si financiare, nu mai sustin insa aceste prognoze, avertizeaza Consiliul Fiscal. In trimestrul I din 2012, cresterea economica a fost de numai +0,1%, iar tensiunile pe pietele financiare s-au acutizat. In acest conditii, prognozele din strategia fiscal-bugetara sunt prea optimiste.
O alta problema este legata de ritmul de crestere al salariilor. Daca tinem cont de cresterile anuntate in sectorul public (+8% de la 1 iunie si +7% de la 1 decembrie), pentru ca prognoza din strategie (+6,7% pe ansamblul economiei) sa fie atinsa ar fi necesara o majorare cu 7% a salariilor in sectorul privat.
Acest lucru este putin probabil, deoarece rata anuala de crestere a fost de numai 4% in prima parte din acest an.
Combaterea evaziunii fiscale da bine pe hartie
De asemenea, majoritatea veniturilor fiscale sunt proiectate a avea evolutii superioare bazelor macroeconomice relevante. Prognozele optimiste se manifesta cu precadere pentru anul 2013. Principala justificare este combaterea evaziunii fiscale, argument pe care Consiliul Fiscal il considera riscant. Efectele acestor masuri ar trebui incorporate in prognoze abia dupa ce rezultatele vor deveni vizibile.
O alta bila neagra este faptul ca masurile legislative pe care guvernul intentioneaza sa le adopte nu sunt explicate concret, astfel ca impactul bugetar nu poate fi estimat.
Precizarile sunt generale, de tipul “analiza sistemului de impunere a veniturilor persoanelor fizice si a oportunitatii de masurare a acestuia pentru asigurarea respectarii principiului echitatii, sarcina fiscala a fiecarui contribuabil fiind stabilita in functie de capacitatea sa contributiva” sau “analiza oportunitatii stabilirii unor cote de TVA care sa reduca tendinta de evaziune fiscala si sa mentina puterea de cumparare a populatiei cu venituri scazute”.
Si in zona cheltuielilor, strategia da dovada de o insuficienta transparenta. Cheltuielile cu personalul nu includ o proiectie pentru evolutia pe termen mediu a salariului si a numarului de bugetari.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News