Bancile comerciale devin tot mai putin relevante in fata clientilor, pe masura ce furnizorii non-bancari de produse financiare castiga increderea consumatorilor. Indicele de relevanta bancara, calculat de EY pentru Romania, este de 73,4%, sub cel la nivel mondial, de 75,1%, si se estimeaza ca va continua sa scada.
Gradul de relevanta a bancilor difera in Romania in functie de varsta, veniturile si educatia clientilor. Astfel, tinerii considera bancile mai putin relevante decant varstnicii (71,8%), la fel si cei cu venituri mici. Dar acestea sunt relevante in procent de 100% pentru clientii cu venituri anuale de peste 100.000 de dolari, reiese din sondajul EY pe baza caruia au fost calculati indicii de relevanta.
Cei mai educati romani acorda credit redus bancilor
De asemenea, se inregistreaza o diferenta considerabila intre romanii cu un nivel scazut al educatiei – relevanta de 57,3% pentru persoanele care nu au absolvit liceul – si cei cu educatie superioara – relevanta de 77,1% pentru cei cu facultate. Interesant este faptul ca indicele relevantei scade abrupt pentru romanii cu studii post-universitare la 71,7%.
Potrivit EY, din perspectiva elementelor care constituie scorul global, reiese ca bancile din Romania sunt sub asteptarile clientilor in planificarea de viitoare produse si in privinta mix-ului curent de produse detinute. Astfel, consumatorii ar lua mai degraba in considerare in viitor un furnizor netraditional pentru cele mai multe produse financiare.
In plus, din sondaj mai reiese faptul ca, in viitor, romanii intentioneaza sa achizitioneze intr-o masura mult mai mica servicii financiare exclusiv de la banci, fapt pentru care indicele relevantei bancare va continua, probabil, sa scada in anii urm?tori.
„Consumatorii din Romania au accesat deja serviciile oferite de furnizorii non-bancari, iar un numar din ce in ce mai mare le ia in considerare pentru alegerile lor viitoare”, sustine Aurelia Costache, financial services advisory leader EY Romania.
Romania este in coada Europei si la increderea in banci
Comparativ cu alte tari europene, Romania inregistreaza al doilea cel mai slab scor de relevanta bancara, devansand doar Italia care de are un scor de 71,6%.
Indicele realizat de EY se bazeaza indicii care definesc relatia dintre clienti si banci in prezent, dar mai ales in viitor.
Factorii care ameninta relevanta bancilor sunt reprezentati de schimbarile rapide in randul preferintelor si asteptarilor clientilor, cresterea produselor FinTech, usor de utilizat, si a alternativelor la serviciile bancare traditionale, sau provocarile cu care se confrunta bancile in a tine pasul cu cererea consumatorilor pentru servicii digitale si de a oferi informatii usor accesibile si produse personalizate.
Totodata, scandalurile din industrie care au erodat increderea in banci – de la stabilitatea financiara la concentrarea asupra intereselor clientilor, reprezinta un alt factor care ameninta suprematia bancilor in alegerile clientilor.
"Cu treizeci de ani in urma, bancile se confruntau cu o concurenta foarte mica sau chiar inexistenta pe segmentul furnizarii de consiliere si de servicii financiare, iar consumatorii aveau mare incredere in ele. Drept urmare, erau extrem de relevante pentru vietile celor mai multi consumatori. Rezultatele studiului nostru scot in evidenta impactul aparitiei de noi competitori si noi servicii financiare, precum si scaderea angajamentului consumatorilor fata de banci si cresterea interesului lor pentru alternativele bancare", a mai spus Aurelia Costache.
Sondajul EY a fost derulat in randul a peste 55.000 de consumatori din 32 de piete din intreaga lume.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News