Inspectorii ANPC au realizat un control la unitatile din provincie ale bancilor, pentru a verifica daca se respecta prevederile legale la incheierea contractelor de credit de consum. In total, au fost acordate amenzi de 1,3 milioane lei iar bancile sunt obligate sa reformuleze in cel mult 15 zile clauzele considerate neconforme cu legea.
Controlul a vizat 255 de puncte de lucru ale societatilor bancare din toate judetele, cu exceptia municipiului Bucuresti, iar inspectorii au verificat atat clauzele din contractele de credit propuse clientilor, dar si daca acestia primesc de la functionarii bancilor toate informatiile precontractuale necesare.
Pentru abaterile constatate, s-au aplicat 73 de amenzi in valoare de 1,3 milioane lei si 74 avertismente. De asemenea, s-a dispus modificarea respectivelor clauze contractuale in cel mult 15 zile.
“Desi Ordonanta 50/2010 a intrat in vigoare din 21 iunie, am gasit unitati bancare in care se credea probabil ca respectarea prevederilor ei ar fi facultativa. Se pare ca multi nu au inteles nici litera nici spiritul acestei legi: obligatia de a respecta consumatorul si de a-l trata ca parte egala in conventia de credit", a declarat Constantin Cerbulescu, presedintele ANPC.
Deficiente la informare inainte de semnarea contractului
Chiar daca este obligatorie inca din iunie, bancile se pare ca inca nu si-au pus la punct o procedura prin care sa se asigure ca solicitantii de credit primesc toate informatiile necesare inainte de semnarea contractului.
Mai exact, inspectorii ANPC au constatat ca functionarii nu ofera clientilor formularului “Informatii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”, impus prin OUG 50/2010.
In plus, chiar si atunci cand acesta este oferit, nu contine toate datele necesare sau, mai rau, ofera informatii contrare legii, precum faptul ca nu exista drept de renuntate la contract in termen de 14 zile.
In unele cazuri, in formularul standard erau prevazute costuri aferente intocmirii dosarului de credit, pe care creditorul nu le returneaza in cazul in care respinge dosarul respectiv.
Unii functionari nu au oferit clientului, la momentul primirii cererii de credit, un inscris datat, semnat si cu numar de inregistare, care sa confirme faptul ca s-au predat toate actele necesare.
O alta deficienta constatata de inspectorii ANPC este restrictionarea dreptului consumatorilor de a fi informati in scris, prin intermediul unei notificari, privind aprobarea cererii de credit, informarea facandu-se numai prin SMS sau e-mail.
De asemenea, bancile au fost sanctionate si pentru incasarea unui tarif pentru interogarea Biroului de Credit, iar pliantele publicitare din care lipseau informatii privind rata dobanzii si nivelul DAE au adus amenzi bancilor care le-au promovat.
Perceperea comisionului de risc dupa 21 iunie este ilegala
Pe langa amendarea unitatilor bancare cu deficiente in informarea corecta a solicitantilor de credit, inspectorii ANPC au verificat si o parte din contractele de credit incheiate.
Aici, o serie de clauze care in trecut au dat mari batai de cap clientilor au fost “puse la zid” iar inspectorii au dispus ca in 15 zile sa fie modificate in conformitate cu legea.
Printre neregulile constatate in contracte se numara inclusiv perceperea comisionului de risc dupa data intrarii in vigoare a OUG 50/2010.
In plus, bancile au primit amenzi si avertismente pentru incasarea comisionului de credit concomitent cu cel de administrare cont curent sau pentru faptul ca nu si-au notificat clientii atunci cand rata dobanzii s-a modificat ca urmare a variatiei indicelui de referinta.
De asemenea, este considerata incorecta si conditionarea rambursarii anticipate partiale a creditului prin impunerea unei sume minime.
Neaccepatarea unor acte aditionale nu conduce la incetarea contractului
In anumite contracte erau inserate clauze prin care, in cazul in care banca modifica (unilateral) costurile creditului (comisioane, dobanzi etc), consumatorul are "posibilitatea" sa accepte sau sa "renunte la serviciile contractate".
“Aceasta clauza este contrara legii care prevede expres ca in situatia in care consumatorul nu este de acord cu modificarile, contractul ramane nemodificat”, precizeaza reprezentantii ANPC.
Clauzele de exigibilitate conform carora banca poate declara scadent si exigibil creditul in cazul in care clientul denigreaza sub orice forma banca sau angajatii ei pot fi considerate abuzive.
De asemenea, neconforma cu legea este si interzicerea clientului sa ia credite de la alte banci.
Si clauza prin care banca isi aroga dreptul de a debita orice cont al clientului in vederea platii ratelor la credit a fost inclusa in lista de clauze neconforme. La fel si clauzele prin care clientul declara ca a negociat direct prevederile contractului.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News