ASF a avizat Componenta Colegiului de Coordonare al Entitatii SAL-FIN, care va fi responsabil cu stabilirea cadrului necesar pentru solutionarea aternativa a litigiilor dintre clienti si entitatile supravegheate de ASF. Colegiul este format din cinci membri, doi de la ASF, unul de la ANPC si doi din partea asociatiilor pietelor/consumatorilor.
Din partea ASF, din Colegiu vor face parte Claudiu Stanescu, director in cadrul Directiei Financiar-Administrative si Oana Cazan, consilier juridic la Serviciul Petitii din Directia Protectia Consumatorilor.
Consumatorii vor fi reprezentati in Colegiu de Alin Iacob (presedintele Asociatiei Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare - AURSF), iar Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) de Paul Anghel, director general in cadrul institutiei.
Al cincilea membru al Colegiului va fi reprezentantul industriei financiare - Radu Toia (director executiv al Asociatiei Administratorilor de Fonduri).
Atributiile celor cinci membri ai Colegiului vor fi de natura administrativa, ei nefiind implicati direct in procesele de solutionare a litigiilor.
Regulamentul de functionare a fost trimis la Monitorul Oficial
Totodata, ASF a transmis la Monitorul Oficial, pentru publicare, “Regulamentul privind organizarea si functionarea Entitatii de Solutionare Altenativa a Litigiilor (SAL-FIN) in domeniul financiar non-bancar”.
ASF a infiintat aceasta Entitate pentru Solutionarea Alternativa a Litigiilor din domeniul non-bancar in urma transpunerii in legislatia nationala a unei Directive Europene care impune aceste solutii pentru consumatori, prin Ordonanta de Guvern 38/2015.
Entitatea urmeaza sa functioneze exclusiv in cadrul ASF. Pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.
Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita.
Clientii de asigurari, pensii private sau piata de capital se vor putea adresa Entitatii
Pana in prezent, cele mai multe reclamatii au venit la ASF din piata asigurarilor. In 2015, au fost primite peste 16.000 de petitii din partea clientilor de asigurari, ceea ce reprezinta aproape 95% din reclamatiile primite de Autoritate.
Dupa ce aceasta entitate va deveni operationala, consumatorii vor putea alege daca vor merge pe varianta unei petitii sau daca incearca o solutionare alternativa. Ca si in cazul SAL-ului bancar, clientul va avea la dispozitie doua variante: o solutie propusa sau una impusa.
In cazul petitiei, ASF poate verifica respectarea cadrului legal fara a impune solutii, insa poate demara controale la firmele reclamate si le poate sanctiona in cazul in care descopera nereguli.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News