Solutionarea alternativa a litigiilor in domeniul bancar intampina inca probleme majore din cauza refuzului comerciantilor de a participa la procedura. Spre exemplu, la CSALB, din cele 293 de cereri conforme inregistrate, 185 au fost clasate, in general din cauza unor motive invocate de comercianti.
„Procedura este voluntara si depinde, pentru a se forma un dosar, de acordul comerciantului de a intra in procedura", a subliniat directorul CSALB.
Ce motive invoca bancile?
Reprezentantii Centrului spun ca, printre motivele invocate de comercinati la refuzul procedurii se numara faptul ca exista un dosar inregistrat pe rolul instantei, sau au incercat sa contacteze direct consumatorul, au fost initiate procedurile de executare silita sau au facut mai multe oferte, dar toate au fost refuzate de consumator (anterior sesizarii de catre consumator a CSALB).
In aceste conditii, reticenta comerciantilor de a participa la procedurile SAL ramane una dintre principalele dificultati cu care se confrunta reprezentantii CSALB.
Alte dificultati se refera la reticenta partilor fata de procedura cu solutie impusa, la faptul ca reclamantii nu inteleg ca solutionarea e conditionat? de acceptul comerciantului, indiferent de procedura, dar si la reticenta consumatorilor fata de posibilitatea de solutionare a cererilor lor in cadrul Centrului.
Nici in asigurari nu exista deschidere
In domeniul nonbancar, comerciantii sunt, de asemenea, destul de reticenti la astfel de proceduri. Insa, spre deosebire de sectorul bancar, aici participarea comerciantilor la procedurile SAL este obligatorie, daca speta este acceptata de SAL-Fin.
Reprezentantii Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Nonbancar (SAL Fin) sustin ca cei care au apelat la astfel de proceduri au ales solutia impusa.
"Cred ca marea majoritate a persoanelor care a apelat la conciliere are acea dorinta de a-si rezolva cat mai rapid si definitiv o problema, de aceea a ales aceasta solutie. De partea cealalta insa, comerciantii manifesta reticenta", a declarat Claudiu Stanescu, membru coordonator in Colegiul entitatii.
Cu toate acestea, el sustine ca de la inceputul acestui an, numarul de cereri a crescut semnificativ fata de finalul anului trecut.
"Conform datelor valabile la 17 februarie 2017, am primit 72 de cereri de conciliere, iar din acestea 27 au fost solutionate deja. Mare parte din aceste rezultate s-au intamplat dupa 1 ianuarie 2017, pentru ca la 31 decembrie 2016 erau undeva la 30 de cereri primite", a explicat Stanescu.
Acesta a mai spus ca cele mai multe cereri provin din domeniul asigurarilor, aproximativ 90%, cele pe RCA avand o pondere primordiala.
SAL Fin a devenit functional la jumatatea anului trecut si, in prezent, sunt inscrise in registrul conciliatorilor 26 de persoane, cei mai multi specializati in asigurari, doi pe piata de capital si unul pe pensii private. Alti 16 conciliatori sunt in analiza, a subliniat Stanescu.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News