Clientii nemultumiti au primit o noua propunere de armistitiu din partea BCR. Daca renunta la actiunile in instanta, banca accepta sa reduca dobanzile percepute si renunta la cheltuielile de judecata solicitate pentru procesele trecute. Mai mult, banca isi asigura clientii ca nu vor avea parte de surprize neplacute pe viitor.
Dupa ce la inceputul anului, BCR a impus clientilor contestatari
cheltuieli de judecata de 100.000 lei, acum banca accepta sa renunte la suma in schimbul incheierii proceselor de pe rol. Clientii primesc o dobanda mai mica daca renunta la orice fel de plangere, prezenta sau viitoare, impotriva bancii, referitoare la respectivul imprumut.
“Imprumutatul se obliga sa stinga litigiul, precum si orice alte eventuale litigii, proceduri administrative sau de alta natura initiate impotriva bancii in legatura cu contractele de credit, pana la data de 30.04.2011”, se precizeaza in
actul aditional propus clientilor.
Mai mult, “imprumutatul se obliga sa nu initieze in viitor nicio alta procedura administrativa, litigioasa sau de alta natura impotriva bancii care isi gaseste temeiul in prevederile prezentului contract de credit”.
Nerespectarea acestor conditii duce la anularea actului aditional si la revenirea ratei dobanzii la nivelul anterior, inclusiv recalcularea sumelor pe perioada in care actul aditional si-a produs efectele.
Oferta aduce avantaje de cost clientilor
Actul aditional aduce avantaje imediate clientilor in ceea ce priveste costurile, in conditiile in care clientii au mers in justitie contestand tocmai nivelul ridicat al dobanzilor.
Spre exemplu, pentru un client, BCR ar urma sa reduca nivelul dobanzii de la 10,3% la sub 7% la euro, prin fixarea unei marje de 5,5% peste indicatorul Euribor, similara conditiilor actuale de cost prezente in oferta bancii.
Avand in vedere ca posibilitatea de a obtine o refinantare in prezent este mult diminuata de scaderea veniturilor si a garantiilor ipotecare, acceptarea propunerii BCR ar aduce un avantaj financiar imediat.
Mai mult, cei care au dat banca in judecata si au pierdut in prima instanta nu ar mai trebui sa plateasca cei 1.200 lei de persoana imputati de BCR sub forma de cheltuieli de judecata.
Clientii se tem de viitoare abuzuri
Pe de alta parte insa, clientii sunt reticienti in a semna actul aditional propus de banca. Principala lor ingrijorare tine de faptul ca nu vor mai avea cum sa reclame eventualele abuzuri pe viitor.
“Nu vor sa scoata articolul prin care pot modifica si comisioanele. Adica ei imi scad azi dobanda dar maine imi pot mari comisionul de administrare. Pentru acestea nu vor sa precizeze ca sunt fixe si nemodificabile. Plus ca daca se intampla asa ceva nu mai pot reclama nici macar la OPC fara sa fiu nevoita sa platesc totul din urma cu dobanda de 10.34%”, ne-a precizat un client BCR, care doreste sa isi pastreze anonimatul.
BCR a fost una din putinele banci care au decis sa denunte actele aditionale de aplicare a OUG 50, acceptate tacit de catre clienti.
In consecinta, obligatia bancii de a nu modifica comisioanele pe parcursul derularii creditului nu s-ar aplica si clientilor vechi, acestia fiind in continuare legati de clauzele contractuale initiale.
BCR da asigurari ca nu va majora comisioanele pe viitor
Reprezentantii BCR ofera insa asigurari ca temerile clientilor nu sunt justificate in actualul cadrul legal.
“Referitor la comisioane, un contract se modifica conform clauzelor agreate de comun acord. Acestea se modifica doar prin act aditional incheiat de ambele parti. Nimic nu poate sa conduca la interpretarea ca aceste comisioane pot fi modificate unilateral, mai ales ca exista o clauza finala care prevede ca celelalte conditii contractuale (in afara celor revizuite in cadrul negocierii) raman nemodificate”, au precizat pentru Conso.ro reprezentantii BCR.
In plus, acestia au mentionat ca motivul pentru care in actul aditional nu se mentioneaza nimic despre comisioane este ca acestea nu fac obiectul modificarii contractelor.
Avocatii considera clauzele ilegale
Interdictia de a mai deschide orice alte litigii impotriva bancii, legate de respectivul contract de credit, nu este vazuta cu ochi buni de catre avocati.
Clientii au mers in instanta reclamand anumite aspecte si clauze din contractele semnate cu banca. Semnarea actului aditional ar elimina insa dreptul clientilor de a reclama pe viitor, orice alta clauza din respectivul contract pe care nu ar considera-o corecta.
“Este ilegala (n.r. prevederea). Incalca in mod flagrant dreptul constitutional privind liberul acces la justitie”, a precizat pentru Conso.ro avocatul Marius Coltuc.
In Constitutie, articolul 21 specifica faptul ca “orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.”
Pe de alta parte, tot Constitutia prevede, la articolul 53 faptul ca “exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii […]”.
BCR se apara mentionand ca nu este vorba de o restrictionare a drepturilor, atata vreme cat actul aditional nu este impus, iar acceptarea lui este o exprimare a libertatii de alegere a clientilor.
“Solutia este reciproc avantajoasa: imprumutatul obtine o oferta satisfacatoare dar nu initiaza o noua procedura litigioasa care isi gaseste temeiul in contractul pentru care de comun acord s-au stabilit niste conditii si a primit o oferta avantajoasa. Clientul nu este constrans intrucat are libertatea sa nu accepte oferta”, mentioneaza oficialii bancii.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News