Centrul de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul bancar (SAL) ar putea fi operational de la inceputul anului viitor, insa nu se stie cand va fi functional. Acesta ar putea prelua o parte din litigiile dintre clienti si banci, pentru a degreva instantele de procese pe aceasta tema, sustine viceguvernatorul BNR, Bogdan Olteanu.
Oficialul Banci Nationale a Romaniei (BNR) a sustinut, in cadrul unei dezbateri pe tema infintarii si functionarii centrului SAL, ca este momentul sa depasim „soldul negativ de incredere dintre clienti si banci”, iar cele doua parti sa se inteleaga in afara instantei.
“Exista solutii mai simple, mai rapide, mai ieftine, pentru noi, pentru profesionisti, pentru consumatori, astfel incat relatia dintre banca si client sa functioneze normal”, a adaugat Olteanu, cu referire la acele practici si contracte care provin din perioada de boom a creditarii.
Olteanu a mai spus ca ideea infiintarii unui organism de tipul ombudsman, care sa rezolve litigiile in afara instantelor i-a fost pusa in fata inca de acum 5-6 ani, de catre Brandusa Stefanescu, fost judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie, care este si presedintele Consiliului de Coordonare a noii entitati SAL.
In prezent, se lucreaza la procedurile de solutionare a litigiilor, avand in vedere ca constructia unei entitati de la zero, a declarat si Alexandru Paunescu, directorul directiei Juridice din BNR, care ar urma sa fie si reprezentantul BNR in Colegiul de Coordonare a centrului SAL.
Potrivit acestuia, entitatea se va ocupa cu solutionarea litigiilor dintre consumatori si societatile financiare care sunt supravegheate, monitorizate si reglementate de Banca Nationala, respectiv institutiile de credit si IFN-urile.
Nu se stie cand va fi sistemul functional
Reprezentantul BNR nu a putut, insa, sa precizeze momentul in care sistemul va fi e deplin functional. „In ceea ce priveste functionarea efectiva a acestui centru, ne dorim sa comunicam in momentul in care vom avea efectiv ceva de comunicat, cand acest centru va functiona efectiv, va incepe sa solutioneze dosare, va primi dosare spre solutionare, acesta fiind un semn ca acest centru de solutionare alternativa a castigat deja increderea consumatorilor”, a spus Paunescu.
Legea care reglementeaza solutionarea alternativa a litigiilor reprezinta transpunerea unei Directive europene. Aceasta lege va permite clientilor sai sa reclame bancile la un astfel de centru, fara mai fi obligati sa mearga direct in instanta in cazul unui litigiu. Acestia pot opta pentru o solutie obligatorie sau pentru una optionala, care va fi luata de un conciliator independent. Insa, in cazul in care vor alege varianta obligatorie, decizia va trebui respectata de ambele parti, si nici macar instanta nu va putea sa o modifice.
ANPC a publicat, joi, regulamentul de organizare a Centrului SAL pentru domeniul bancar si de functionare a Colegiului de coordonare.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News