Aproximativ 450 clienti Volksbank s-au intalnit duminica pentru a semna contractul cu casa de avocatura care ii va reprezenta in instanta impotriva bancii. Se va incerca insa, in prima faza, concilierea cu banca, in cursul acestei saptamani. Dupa ce initial a parut dispusa la negocieri, banca nu a mai dat nici un raspuns contestatarilor.
Pana in prezent, s-au format deja 6-7 grupuri de clienti Volksbank care vor actiona banca in instanta, cu sprijinul avocatului Gheorghe Piperea. Iar numarul acestora ar putea creste in viitor, intrucat s-au strans peste 3.700 de clienti nemultumiti.
"Un proces de protectia consumatorilor dureaza cam 20 de luni, dar cand e vorba de un proces colectiv de o asemenea anvergura ar trebui sa dureze mai putin, aproximativ 6 luni. Sansele de a castiga nu sunt de 100%, dar cu certitudine sunt mai mari de 50%, intrucat pune problema atat din perspectiva obiectiva, cat si subiectiva", a declarat la intalnirea cu clientii Gheorghe Piperea, avocat coordonator la Piperea si Asociatii.
Discutiile cu banca s-au intrerupt
Procesul si-a propus sa elimine clauzele abuzive, prin intermediul acestuia dorindu-se armonizarea conditiilor contractuale cu toata legislatia privind creditele pentru consumatori.
“Am incercat si negocieri anterioare cu banca dupa prima intalnire, insa nu au mers. Pur si simplu, reprezentantii bancii nu ne-au mai raspuns”, a precizat Adrian Paraschiv, liderul grupului de clienti Volksbank in cadrul intalnirii care a avut loc duminica.
In cadrul unei intalniri anterioare cu presedintele Volksbank, se stabilise sa se contureze 2 acte aditionale: unul care sa alinieze contractele la prevederile legislative existente inainte de aparitia OUG 50/2010, iar cel de-al doilea pentru a le armoniza inclusiv cu noua ordonanta de urgenta.
Avocatul clientilor solicita implicarea BNR
Avand in vedere ca numarul bancilor vizate pentru procese colective este in continua crestere, iar clauzele abuzive sunt dintre cele mai variate, avocatul Piperea considera ca BNR ar trebui sa intervina in cazul bancilor care incalca legislatia.
"Cred ca este momentul prielnic ca BNR sa intervina, pentru ca este vorba despre o situatie in care o serie de banci refuza sa aplice legislatia in vigoare. Sunt banci care nu vor sa aplice hotarari judecatoresti care prevad eliminarea in totalitate a acestui comision de risc, si nu redenumirea lui. Sunt situatii tipice in care BNR trebuie sa intervina, fie prin demiteri de conducatori de banci, fie prin eventuale suspendari ale autorizatiilor de funcţionare, si nu prin simple avertismente", a adaugat Piperea.
Pana in prezent au fost formate 16 grupuri de clienti aliati impotriva bancilor, iar Piperea considera ca toti acestia s-ar putea decide sa duca la capat procesul colectiv, mai ales in conditiile in care sentintele favorabile pot fi utilizate in cadrul celorlalte procese.
“Sunt contactat de inca 4-5 grupuri, in afara celor care deja au semnat contracte cu mine", a mai spus Piperea. Pana in prezent 3 grupuri de clienti au optat pentru serviciile avocatului Piperea conform declaratiilor acestuia – cei ai Volksbank, BCR si Raiffeisen Bank.
Care sunt principalele revendicari?
Clientii Volksbank vor sa fie aduse modificari la nivelul formulei de calcul a dobanzii si anuitatii, intrucat acestea duc la plata unei dobanzi sensibil mai mari decat este precizata in contract. Potrivit calculelor facute de clienti, la un credit de 130.000 euro pe 25 de ani, se ajunge sa se plateasca in plus aproximativ 6.000 euro.
Totodata, ei contesta modificarea unilaterala de catre banca a
dobanzii fixe din contractele de credit, care a fost declarata ilegala in instanta si anterior.
Pe de alta parte, se are in vedere eliminarea comisionului de risc, care prin contract are o definitie similara cu dobanda, ceea ce induce ideea ca acesta reprezinta de fapt o dobanda mascata. In acelasi timp, clientii Volksbank au argumentat ca prin intermediul acestuia banca “rostogoleste” toate riscurile catre client, cu toate ca legea prevede ca si banca trebuie sa suporte o parte a riscului de credit prin constituirea de provizioane. Cu toate ca in multe dintre contracte era specificat clar perceperea acestuia numai o perioada limitata de timp, banca a decis sa-l perceapa in continuare, inclusiv prin redenumirea lui in comision de administrare.
“Fiind un comision de risc, noi consideram ca trebuia specificat in contract ca, daca pana la finele contractului de credit riscul nu se materializeaza, sumele retinute sunt forma acestui comision vor fi restituite clientului”, a precizat in cadrul intalnirii Silviu Adascalitei, unul dintre juristii care fac parte din grupul de clienti nemultumiti.
Nu in ultimul rand, clientii doresc ca toate sumele percepute in mod abuziv de catre banca sa le fie returnate.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News