Rectificarea bugetara incalca, si de data aceasta, majoritartea reglementarilor in domeniu, si sporeste riscul cresterii fiscalitatii, din cauza dezechilibrelor macroeconomice pe care le poate provoca. Consiliul Fiscal a emis o opinie-avertisment pe aceasta tema, in care atrage atentia asupra pericolelor la care ne expune Guvernul.
In opinie se subliniaza faptul ca “nici una din regulile fiscale statuate de Legea Responsabilitatii Fiscal-Bugetare” nu este respectata, cu o sigura exceptie (chiar si aceasta nesustenabila). Este vorba de nivelul deficitului exprimat ca procent in PIB (2,97% din PIB).
Insa si aceasta incadrare este pusa in discutie, avand in vedere ca, Guvernul prevede o crestere a PIB nominal cu 37,1 miliarde de lei fata de bugetul initial, care corespunde unei cresteri economice de 5,5%, considerara nerealista.
“Consiliul Fiscal apreciaza drept excesiv de optimista proiectia de crestere economica de 5,5% in termeni reali avansata de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza (CNSP) pentru 2018, data fiind cresterea anuala de doar 4% inregistrata conform datelor preliminare aferente primului trimestru al anului curent si dinamica inregistrata de principalii indicatori economici in trimestrul al doilea”, se arata in opinia Consiliului.
Investitiile, sacrificate din nou!
Proiectul contine o majorare a veniturilor bugetare cu 6,4 miliarde de lei, considerata a fi nerealista, si cu 7,5 miliarde de lei a cheltuielilor, insuficienta in opinia Consiliului, avand in vedere dimensiunea majorarilor salariale adoptate.
Consiliul sustine ca, desi estimarile de venituri din TVA si accize au fost revizuite in sens negativ, revizuirea nu este sugficienta (avand in vedere gradul redus de realizare in primul semestru). De asemenea, este punctata si reducerea cheltuielilor de investitii cu 1,1 miliarde de lei, care confirma trendul trasat, deja, de mai multi ani.
“Reducerea masiva a cheltuielilor de investitii din ultimii ani, pentru a acomoda presiunile de amploare localizate la nivelul cheltuielilor rigide (de natura salariilor si pensiilor) este cu atat mai putin oportuna intr-o economie in care insuficienta infrastructurii este identificata in mod sistematic drept element de blocaj la adresa cresterii economice pe termen lung”, se mai arata in opinia Consiliului.
Cheltuielile cu salariile, la maxim istoric
Totodata, majorarea accelerata a cheltuielilor “rigide” (salarii si pensii), in paralel cu reducerea investitiilor, sporesc riscul cresterii fiscalitatii in cazul unui scenariu advers.
“Este de remarcat, in particular, ca ponderea in PIB si in total cheltuieli bugetare (nete de fondurile UE) a cheltuielilor de personal in sectorul public este proiectata sa atinga maxime istorice in 2018, depasind chiar si nivelul pre-criza, evolutie de natura sa evidentieze vulnerabilitatea deja mentionata a pozitiei finantelor publice in eventualitatea materializarii unui soc macroeconomic advers”, noteaza Consiliul Fiscal.
In aceste conditii, in cazul nerealizarii cresterii economice estimate, al unor incasari mai mici la buget si al unor cheltuieli peste cel programate (toate acestea fiind considerate drept probabile de catre Consiliul Fiscal), riscul de depasire a limitei de deficit bugetar este unul semnificativ, in absenta adoptarii unor masuri compensatorii (cresteri de taxe).
“Consiliul Fiscal identifica asadar riscuri semnificative pe termen scurt la adresa evitarii intrarii in procedura de deficit excesiv, care se adauga tendintei deja existente de vulnerabilizare a pozitiei finantelor publice in conditiile inregistrarii unei deviatii persistente si de amploare de la obiectivul pe termen mediu”, se mai arata in documentul citat.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News