Legea privind darea in plata a fost subiectul unei ample dezbateri care a avut loc, luni, la Palatul Parlamentului, la care, insa, bancherii au refuzat sa participe, potrivit organizatorilor. Insa directorul Organizatiei Europene a Consumatorilor (BEUC), Monique Goyens, a transmis un mesaj de sustinere pentru adoptarea cat mai rapida a Legii.
„Indemn Parlamentul Romaniei sa confirme Legea darii in plata, care sa se aplice creditelor existente si viitoare si sa asigure aplicarea simpla, fara conditionari excesive. Nimic din legislatia UE nu impiedica Romania sa faca acest lucru. Este o oportunitate istorica de a proteja consumatorii romani de consecintele dramatice ale supraindatorarii - un lucru benefic pentru clienti, pentru familiile lor si pentru economie in general. Va rog, nu ratati aceasta oportunitate”, se arata in cuvantul transmis de Monique Goyens participantilor la dezbaterea organizata de Ziarul Bursa impreuna cu Comisia Juridica din Camera Deputatilor.
Potrivit acesteia, in urma crizei financiare, consumatorii au fost priviti, adesea, ca responsabili pentru situatia de supraindatorare in care au ajuns. Insa, in opinia lui Monique Goyens, la o analiza mai atenta, se observa multiple cauze ale fenomenului, iar printre acestea se numara practici de marketing agresive si necinstite.
Monique Goyens: Romanilor le este aplicat un tratament nedrept
„Afirmatia este adevarata, in mod special, in cazul Romaniei. Membrul nostru din Romania, APC, raporteaza ca multi consumatori depun eforturi pentru a-si plati ratele lunare, iar atunci cand iei in considerare ca, in aceasta tara, dobanzile sunt printre cele mai mari din Europa, in timp ce veniturile sunt printre cele mai scazute, intelegi ca este aplicat un tratament nedrept asupra consumatorilor romani”, a subliniat reprezentantul consumatorilor la nivel european.
Ea a mai subliniat ca, pana nu demult, Romania nu dispunea de masuri pentru a sprijini consumatorii cu dificultati financiare. „Dar Legea adoptata, recent, de Parlamentul dumneavoastra - datio in solutum (darea in plata –n.r.) - este un instrument important pentru remedierea situatiei. Suntem constienti ca legea este supusa unei examinari si, din partea Organizatiei Europene a Consumatorilor, as dori sa contribui la aceasta discutie, cu urmatoarele elemente: dreptul la datio in solutum ar trebui sa fie unul simplu - nu trebuie sa se impuna prea multe conditii, cum este, spre exemplu, relatia dintre datorie si veniturile clientilor. Daca sunt impuse prea multe conditii, legea nu va putea fi aplicata, iar consumatorii vor avea de suferit. Spania a avut o astfel de experienta, cand prea multe conditii au fost impuse, iar datio in solutum a fost implementata in numai 13% din cazuri. De regula, daca sursa supraindatorarii este oferirea iresponsabila de credite, clientul ar trebui sa aiba dreptul de a face apel direct la datio in solutum”, a mai spus Monique Goyens.
Legea din Spania, cu multe limitari, s-a dovedit injusta si depasita
La randul sau, Javier Contreras Forns, reprezentantul Asociatiei care-i reprezinta pe consumatorii de servicii financiare din Spania (ADICAE), prezent la dezbatere, a declarat ca o Lege a darii in plata cu multe restrictii nu este functionala, fapt dovedit de solutia adoptata in Spania.
„Legea darii in plata din Spania este injusta si depasita. Pana acum s-a incercat doar rezolvarea unor probleme punctuale , fara niciun impact. Sute de mii de oameni au ajuns foarte indatorati si si-au pierdut locuintele. (...) Guvernele si UE au incercat sa salveze bancile, ducand mii de familii in situatii dramatice", a spus Javier Contreras Forns.
Insa reprezentantul ADICAE a subliniat ca schimbarile si reformele din acest domeniu nu au putut impiedica adjudecarea locuintelor de catre banci, in majoritatea cazurilor, si nu au reusit sa conduca la o procedura simpla pentru reesalonarea datoriilor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News