Fondurile alocate programului Prima Casa ar putea sa se termine in 2 luni, iar reprezentantii executivului si cei ai Fondului de Garantare nu au oferit niciun semnal privind o eventuala suplimentare. Astfel, solicitantii care vor ramane pe ultima suta de metri trebuie sa ia in calcul riscul de a nu intra in program.
Acordarea unui imprumut prin programul Prima Casa, in ciuda imbunatatirilor aduse sistemului de transmitere a documentelor intre banci si Fondul de Garantare, poate ajunge sa depaseasca in unele cazuri si o luna.
Mai mult, suma aferenta fiecarui solicitant este blocata la Fondul de Garantare abia la sfarsitul procedurii de acordare a creditului. Prin urmare, este posibil ca unele dosare aflate in analiza la banci sa nu poate fi apoi finantate, din cauza epuizarii plafonul. Sau intre momentul vizitei la banca pentru informare cu privire la conditiile de creditare si momentul depunerii complete a dosarului, sa se produca o situatie similara.
Principalul risc consta in pierderea avansului platit vanzatorului la incheierea antecontractului si a costului platit pentru evaluarea imobilului.
Reprezentantii Fondului de Garantare au precizat au in vedere masuri pentru evitarea la minim a acestor riscuri. “Daca exista resurse la alte banci, vom proceda la realocare, dar numai in masura in care banca care mai are plafon nu are documentatii in analiza la nivelul plafonului”, a precizat Irina Constantinescu, director in cadrul FNGCIMM.
Ultima strigare pentru credite cu avans de 5%
Chiar si realocarea plafoanelor intre banci s-ar putea dovedi insuficienta, avand in vedere fondurile relativ reduse. Riscul de neacordare a creditului ar putea fi cel mai bine controlat la nivel individual, de catre fiecare banca.
“Depinde de fiecare banca in parte cum isi gestioneaza relatia cu clientii; au fost anuntate de la inceput ca exista posibilitatea ca plafonul sa nu mai fie suplimentat”, a precizat directorul FNGCIMM.
Cele 200 de milioane euro sunt suficiente doar pentru un numar de 4.000 de credite cu o valoare medie de 50.000 euro.
Cele mai multe fonduri s-au dus la bancile cele mai mari din sistem: BCR a obtinut 64 milioane euro, BRD - 32 milioane euro, in timp ce Raiffeisen Bank a primit un plafon total de 21 milioane euro.
“Inca de la alocarea acestor 200 de milioane am anuntat bancile partenere sa-si gestioneze cu atentie documentatiile, astfel incat sa se incadreze in plafonul alocat. In acest sens a fost updatata aplicatia informatica prin care bancile trimit dosare, incat sa stie la fiecare solicitare trimisa ce plafon mai au disponibil”, a mentionat Irina Constantinescu.
Pe de alta parte, nu a fost pusa la punct o aplicatie unica, prin care la momentul depunerii unei cereri de creditare, fondurile solicitate sa fie automat blocate in sistem si alocate ulterior pe principiul “primul venit, primul servit”.
O astfel de procedura s-a utilizat spre exemplu in cadrul programului Rabla, cand beneficiarii puteau sa isi rezerve autoturismul nou dorit la dealer, cu ajutorul unei note de acceptare. Aceasta era valabila doar 30 de zile, dupa care fondurile se deblocau daca solicitantul nu prezenta dosarul complet.
Bancile dau asigurari ca nu vor exista probleme
Daca intre Fondul de Garantare si banci nu exista o procedura de “blocare a plafoanelor” pentru cei care si-au depus la timp documentatia, o astfel de solutie poate fi insa adoptata fara probleme la nivel intern in fiecare institutie de credit.
Totusi, niciuna din cele trei banci cu cele mai mari plafoane nu a precizat ca un astfel de sistem ar fi fost pus la punct, ci au dat asigurari ca se vor preintampina posibilele probleme.
“Avem o evidenta clara a tuturor cererilor de finantare aflate in unitati, cu detalii referitoare la stadiul de aprobare, si vom sti exact momentul in care ne vom apropia de epuizarea plafonului. In acel moment vom stopa primirea de cereri noi”, a precizat Adrian Jantea, director in cadrul BRD.
“Dupa estimarile noastre si numarul de dosare in aprobare raportat la plafonul alocat BCR, estimam ca fondurile vor fi epuizate intr-un scurt interval de timp, dar noi suntem in masura sa infomam clientii cu privire la disponibilitatea fondurilor din program”, au precizat reprezentantii BCR.
Acestia au mentionat ca pentru continuarea creditarii au in vedere dezvoltarea unui credit imobiliar cu conditii similare celor impuse in programul Prima Casa.
Ce pot face clientii ca sa nu se trezeasca fara finantare?
Cei care doresc sa evite situatia neplacuta in care dosarul lor nu poate fi solutionat din cauza lipsei fondurilor nu au foarte multe solutii la care pot sa apeleze.
Ca masura de siguranta, este recomandat ca documentele necesare la dosarul de credit sa fie pregatite intr-un timp cat mai scurt, iar intre data semnarii antecontractului si cea a depunerii dosarului la banca sa nu treaca prea mult timp.
O solutie ar putea fi includerea in antecontractul de vanzare-cumparare a unei clauze prin care cumparatorul sa isi poata recupera avansul, daca nu va putea obtine credit de la banca sau cel putin, sa negocieze un avans cat mai mic, astfel incat sa isi diminueze riscurile.
De asemenea, ar trebui luata in calcul si varianta unui credit ipotecar clasic. Principala problema in acest caz o reprezinta avansul minim, care de regula nu coboara sub 15% din pretul de achizitie. Prin urmare, ar fi util daca ati dispune de sume suplimentare la care sa apelati in caz de urgenta.
O solutie de ultim resort ar veni din partea executivului. In cazul in care exista foarte multe situatii de clienti cu dosare in aprobare pentru care nu mai exista fonduri, suplimentarea plafonului initial de 200 milioane de euro, pentru acoperirea tuturor cererilor de credit ar solutiona problema celor lasati “pe dinafara”.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News