Posibilitatea solutionarii alternative, corecte, a litigiilor in domeniul bancar pierde crediblitate de la o zi la alta. Dupa o Ordonanta de Guvern cu multe hibe, urmeaza un Regulament de organizare a Centrului SAL care ar trebui sa se ocupe cu stabilirea procedurilor, care apare ca de nicaieri.
Conform actului normativ care prevede solutionarea litigiilor prin proceduri SAL, respectiv Ordonanta 38/2015, in domeniul bancar va exista o singura entitate care va solutiona alternativ litigiile dintre clienti si institutiile subordonate Bancii Nationale a Romaniei (respectiv banci si IFN-uri). Este vorba de Centrul SAL in domeniul bancar, care va fi coordonat, potrivit aceluiasi act, de un Colegiu de Coordonare.
Colegiul de Coordonare, potrivit art. 22, alin2 din Ordonanta, „elaboreaza propriul sau regulament de functionare, care va fi adoptat la prima sa reuniune si aprobat prin hotararea Colegiului”.
Regulamentul de organizare a Centrului SAL, in dezbatere multipla
Surrpriza!!! Proiectul de regulament a aparut, a fost publicat spre consultare publica, dar nu pe site-ul Centrului SAL, care nu exista, ci pe site-urile Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiei Romane a Bancilor, si pe InfoCons, site-ul unei asociatii de protectia consumatorilor. Dar nu si pe site-ul BNR!
Conform Ordonantei mentionate, Colegiul de Coordonare va fi format din cinci membri, cate un reprezentant al BNR, ARB, ANPC, asociatiilor de consumatori, si un membru „independent” ales de cei patru. In acest moment, exista relatari ca organismul si-ar fi inceput deja activitatea, intr-o totala lipsa de transparenta. Daca numele vehiculate in mass-media se confirma, Colegiul este dominat net de bancheri si de oameni extrem de apropiati de banci.
Cine sunt cei cinci membri ai Colegiului de Coordonare, responsabil cu elaborarea regulamentului si nu numai? Care a fost procedura care a stat la baza desemnarii reprezentantului consumatorilor si a asa-zisului “independent” in acest colegiu? De ce atata graba cu numirea, de ce atata secretomanie in legatura cu formarea si functionarea acestuia? Cine isi asuma numirea acestora, precum si respectarea conditiilor prevazute in Ordonanta? Sunt doar cateva intrebari care necesita un raspuns rapid pentru a nu decredibiliza din start un demers al carui succes depinde fundamental de convingerea consumatorului ca va fi tratat corect.
Ce conditii trebuie sa indeplineasca cei care vor sa fie conciliatori
Regulamentul in sine contine atributiile Centrului SAL cu privire la stabilirea conditilor pe care va trebui sa le indeplineasca o persoana pentru putea deveni conciliator (persoana care se va ocupa efectiv de solutionarea litigiului), la informarea consumatorilor cu privire la procedura si la informarea autoritatilor cu privire la activitatea sa.
Potrivit proiectului mentionat, poate fi conciliator o persoana fizica ce indeplineste urmatoarele conditii: are capacitate deplina de execitiu; are pregatire juridica sau economica, atestata cu diploma de licenta recunoscuta; are cetatenie romana sau a unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau a Confederatiei elvetiene; justifica o buna reputatie, are expertiza in domeniu si probeaza exercitarea unei activitati juridice sau economice de cel putin 10 ani; probeaza cunostinte in domeniul financiar-bancar; este independenta fata de partile in litigiu, respectiv nu este remunerata direct sau indirect de catre acestea, la momentul desemnarii.
Centrul SAL presupune existenta unei organigrame stufoase, cu multe pozitii. Se vorbeste despre un secretariat de procedura compus din asistenti de conciliere sau de arbitraj, despre un asistent sef care va avea obligatia sa comunice partilor litigante si „in mod deosebit consumatorului-parte” toate informatiile privind procedura SAL aleasa (cu solutie impusa sau propusa), precum si procedurile pe care o astfel de solutionare le presupune, despre un director al Centrului SAL.
Neoficial, se aude ca si remuneratiile membrilor Colegiului vor fi extrem de generoase (la nivelul a cateva mii bune de euro pe luna). Daca lucrurile stau asa, toata constructia pare sa reprezinte mai mult o sinecura pentru cativa „initiati” apropiati de BNR si de bancheri.
Litigiile mai vechi de un an ar putea fi excluse de la solutionarea SAL
Acelasi asistent-sef il va informa pe consumator si in legatura cu litigiile ce pot fi refuzate a fi examinate de Centrul SAL.
Este vorba de litigii pana la valoarea de 1.000 de lei, litigii referitoare la o cauza in care s-a pronuntat deja o hotarare judecatoreasca sau arbitrala definitiva; litigii promovate fara ca reclamantul consumator sa fi incercat, in prealabil, solutionarea directa a reclamatiei cu intreprinzatorul cocontractant, litigii care au fost anterior examinate de Centrul SAL, sau „litigii promovate de consumator dupa implinirea termenului de 1 an de la data producerii faptei care a nascut litigiul sau de la data la care acesta a prezentat reclamatia intreprinzatorului cocontractant”.
In privinta costurilor pentru consumatori, proiectul de regulament mentioneaza clar ca procedura va fi gratuita, insa „numai pentru consumatorul parte in litigiu”.
Proiectul de regulament contine mai multe puncte care necesita importante clarificari si modificari, pentru a nu se ajunge in situatia in care consumatorii ar deveni – din beneficiari potentiali, victime ale noului organism.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News