top banner

Lipsa totala de transparenta in procedura SAL in domeniul bancar

03 Noiembrie 2015 | Autor: Conso

Posibilitatea solutionarii alternative, corecte, a litigiilor in domeniul bancar pierde crediblitate de la o zi la alta. Dupa o Ordonanta de Guvern cu multe hibe, urmeaza un Regulament de organizare a Centrului SAL care ar trebui sa se ocupe cu stabilirea procedurilor, care apare ca de nicaieri.
Conform actului normativ care prevede solutionarea litigiilor prin proceduri SAL, respectiv Ordonanta 38/2015, in domeniul bancar va exista o singura entitate care va solutiona alternativ litigiile dintre clienti si institutiile subordonate Bancii Nationale a Romaniei (respectiv banci si IFN-uri). Este vorba de Centrul SAL in domeniul bancar, care va fi coordonat, potrivit aceluiasi act, de un Colegiu de Coordonare.
Colegiul de Coordonare, potrivit art. 22, alin2 din Ordonanta, „elaboreaza propriul sau regulament de functionare, care va fi adoptat la prima sa reuniune si aprobat prin hotararea Colegiului”.
Regulamentul de organizare a Centrului SAL, in dezbatere multipla
Surrpriza!!! Proiectul de regulament a aparut, a fost publicat spre consultare publica, dar nu pe site-ul Centrului SAL, care nu exista, ci pe site-urile Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, Asociatiei Romane a Bancilor, si pe InfoCons, site-ul unei asociatii de protectia consumatorilor. Dar nu si pe site-ul BNR!
Conform Ordonantei mentionate, Colegiul de Coordonare va fi format din cinci membri, cate un reprezentant al BNR, ARB, ANPC, asociatiilor de consumatori, si un membru „independent” ales de cei patru. In acest moment, exista relatari ca organismul si-ar fi inceput deja activitatea, intr-o totala lipsa de transparenta. Daca numele  vehiculate in mass-media se confirma, Colegiul este dominat net de bancheri si de oameni extrem de apropiati de banci.
Cine sunt cei cinci membri ai Colegiului de Coordonare, responsabil cu elaborarea regulamentului si nu numai? Care a fost procedura care a stat la baza desemnarii reprezentantului consumatorilor si a asa-zisului “independent” in acest colegiu? De ce atata graba cu numirea, de ce atata secretomanie in legatura cu formarea si functionarea acestuia? Cine isi asuma numirea acestora, precum si respectarea conditiilor prevazute in Ordonanta? Sunt doar cateva intrebari care necesita un raspuns rapid pentru a nu decredibiliza din start un demers al carui succes depinde fundamental de convingerea consumatorului ca va fi tratat corect.
Ce conditii trebuie sa indeplineasca cei care vor sa fie conciliatori
Regulamentul in sine contine atributiile Centrului SAL cu privire la stabilirea conditilor pe care va trebui sa le indeplineasca o persoana pentru  putea deveni conciliator (persoana care se va ocupa efectiv de solutionarea litigiului), la informarea consumatorilor cu privire la procedura si la informarea autoritatilor cu privire la activitatea sa.
Potrivit proiectului mentionat, poate fi conciliator o persoana fizica ce indeplineste urmatoarele conditii: are capacitate deplina de execitiu; are pregatire juridica sau economica, atestata cu diploma de licenta recunoscuta; are cetatenie romana sau a unui stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European sau a Confederatiei elvetiene; justifica o buna reputatie, are expertiza in domeniu si probeaza exercitarea unei activitati juridice sau economice de cel putin 10 ani; probeaza cunostinte in domeniul financiar-bancar; este independenta fata de partile in litigiu, respectiv nu este remunerata direct sau indirect de catre acestea, la momentul desemnarii.
Centrul SAL presupune existenta unei organigrame stufoase, cu multe pozitii. Se vorbeste despre un secretariat de procedura compus din asistenti de conciliere sau de arbitraj, despre un asistent sef care va avea  obligatia sa comunice partilor litigante si „in mod deosebit consumatorului-parte” toate informatiile privind procedura SAL aleasa (cu solutie impusa sau propusa), precum si procedurile pe care o astfel de solutionare le presupune, despre un director al Centrului SAL.
Neoficial, se aude ca si remuneratiile membrilor Colegiului vor fi extrem de generoase (la nivelul a cateva mii bune de euro pe luna). Daca lucrurile stau asa, toata constructia pare sa reprezinte mai mult o sinecura pentru cativa „initiati” apropiati de BNR si de bancheri.
Litigiile mai vechi de un an ar putea fi excluse de la solutionarea SAL
Acelasi asistent-sef il va informa pe consumator si in legatura cu litigiile ce pot fi refuzate a fi examinate de Centrul SAL.
Este vorba de litigii pana la valoarea de 1.000 de lei, litigii referitoare la o cauza in care s-a pronuntat deja o hotarare judecatoreasca sau arbitrala definitiva; litigii promovate fara ca reclamantul consumator sa fi incercat, in prealabil, solutionarea directa a reclamatiei cu intreprinzatorul cocontractant, litigii care au fost anterior examinate de Centrul SAL, sau „litigii promovate de consumator dupa implinirea termenului de 1 an de la data producerii faptei care a nascut litigiul sau de la data la care acesta a prezentat reclamatia intreprinzatorului cocontractant”.
In privinta costurilor pentru consumatori, proiectul de regulament mentioneaza clar ca procedura va fi gratuita, insa „numai pentru consumatorul parte in litigiu”.
Proiectul de regulament contine mai multe puncte care necesita importante clarificari si modificari, pentru a nu se ajunge in situatia in care consumatorii ar deveni – din beneficiari potentiali, victime ale noului organism.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite imobiliare

Credite imobiliare
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite imobiliare

Alte Articole

IRCC va scadea cu 0,3% din ianuarie 2025

IRCC va scadea cu 0,3% din ianuarie 2025

Dupa ajustarile dobanzii de politica monetara din iulie si august, IRCC va scadea la randul sau din ianuarie 2025, astfel incat ratele creditelor in lei cu dobanzi variabile vor fi mai mici.

10 Oct 2024 | Credite imobiliare
Cum alegem cel mai avantajos credit ipotecar?

Cum alegem cel mai avantajos credit ipotecar?

Bancile care mai acorda credite imobiliare in euro aplica marje superioare celor in lei, astfel incat in final costurile se niveleaza, insa cei care se imprumuta in valuta ar trebui sa nu uite niciodata de riscul valutar.

19 Sep 2024 | Credite imobiliare
Refinantare fara costuri pentru creditele ipotecare pe model baltic

Refinantare fara costuri pentru creditele ipotecare pe model baltic

Autoritatile de reglementare din Lituania au in vedere facilitarea refinantarilor pentru creditele ipotecare prin eliminarea costurilor pentru debitori, o initiativa de care sunt atrase de asemenea Estonia si Letonia. Conso.ro a consultat propunerea si o prezinta, in exclusivitate, in atentia decidentilor din Romania.

02 Iul 2024 | Credite imobiliare
Cat a economisit in 2 ani un roman cu credit ipotecar care a migrat de la ROBOR la IRCC (III)

Cat a economisit in 2 ani un roman cu credit ipotecar care a migrat de la ROBOR la IRCC (III)

Conso a cerut mai multor banci de top de pe piata locala sa calculeze cat s-ar fi economisit in 2 ani prin migrarea de la ROBOR la IRCC pentru un credit de 500.000 lei pe 30 de ani. Dupa raspunsurile ING Bank, Exim Banca Romaneasca si Raiffeisen Bank publicate anterior, acum trecem in revista exemplul oferit de BCR.

05 Iun 2024 | Credite imobiliare

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul