Ministerul Finantelor recomanda clientilor care intampina probleme la rambursarea creditelor cu ipoteca sa se adreseze bancii si sa ofere toate informatiile necesare pentru a gasi impreuna o solutie de restructurare potrivita. Recomandarile fac parte dintr-un ghid emis de minister impreuna cu BNR si ANPC.
La aproape doi ani de la debutul efectelor crizei financiare, Ministerul Finantelor impreuna cu BNR si ANPC au elaborat un ghid care stabileste principiile pentru derularea negocierilor dintre persoanele fizice aflate in dificultate financiara si creditorii acestora in scopul restructurarii extrajudiciare a imprumuturilor garantate cu ipoteci.
Ghidul reprezinta una dintre conditiile programului de imprumut acordat Romaniei de Banca Mondiala si are caracter de recomandare.
Clientii care intampina probleme la rambursarea creditelor trebuie sa se adreseze bancii
“Este in interesul imprumutatului sa contacteze imprumutatorul in cel mai scurt timp posibil de la intervenirea situatiei de dificultate financiara, pentru a angaja discutii privind problemele pe care le intampina in achitarea ratelor si gasirea unei solutii de rezolvare in interesul comun al partilor”, se precizeaza in ghid.
Specialistii Ministerului Finantelor considera ca bancile se vor arata mai deschise sa discute solutii cu clientii care arata responsabilitate si angajament in rambursarea imprumutului si se prezinta la banca pentru a explica situatia in care se afla.
Odata ce discutiile cu privire la platile intarziate au demarat, se recomanda ca bancile sa furnizeze clientilor aflati in dificultate informatii detaliate in scris privind platile aferente contractului de imprumut cu garantie ipotecara, cuprinzand cel putin urmatoarele informatii:
a) Valoarea totala a sumelor restante, numarul de zile de intarziere pentru cea mai veche suma datorata si neachitata;
b) Suma ramasa de plata din imprumutul cu garantie ipotecara, perioada de timp ramasa pana la achitarea integrala a acestuia;
c) Daca se vor adauga dobanzi sau penalitati pentru intarzierea la plata.
Negocierile in vederea restructurarii se vor desfasura cu buna credinta
Ghidul elaborat de Ministerul Finantelor pune accent si pe faptul ca negocierile trebuie sa se desfasoare in conditii de buna credinta, iar comunicarea dintre cele doua parti implicate trebuie sa fie fara echivoc.
Pentru ca negocierile sa decurga intr-un mod corect, clientii trebuie sa comunice bancii toate informatiile necesare evaluarii posibilitatilor reale de rambursare a imprumutului, iar pentru a sustine aceste informatii trebuie sa prezinte documente relevante.
“Aceste informatii includ veniturile sale periodice si alte surse financiare, conturi de
economii, investitii si altele, conditiile actuale de angajare profesionala, surse de venituri ale gospodariei, perspective de angajare etc., pentru a permite o evaluare corespunzatoare a situatiei sale financiare”, considera specialistii Ministerului Finantelor.
Solutiile de restructurare trebuie discutate inainte de luarea masurilor de executare silita
Ghidul privind restructurarile creditelor cu ipoteca recomanda bancilor sa nu ia masuri de executare silita a clientilor inainte de a discuta solutii de restructurare cu acestia. Trebuie discutate cu precadere posibilitatile de modificare a termenilor si conditiilor contractului de credit - modificarea scadentei, a ratei lunare de plata, capitalizarea dobanzii – sau chiar posibilitatea de refinantare a creditului.
Recomandarea pentru clienti este de a raspunde cu promptitudine la orice solutie de restructurare propusa de creditori. Pentru a decide daca accepta sau nu solutiile propuse de imprumutatori, clientii ar trebui sa aiba la dispozitie o perioada de reflectie, conform ghidului elaborat de minister.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News