Directiva 17/2014 privind contractele de credit ipotecar pentru persoane fizice prinde contur si in Romania. Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediu de Afaceri a publicat proiectul de Ordonanta de Urgenta care vizeaza transpunerea actului european in legislatia nationala.
”Prin proiectul legislativ se doreste crearea unui cadru legal complex si cuprinzator in ceea ce priveste contractele de credit garantate cu bunuri imobile destinate consumatorilor. Proiectul isi propune atat transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2014/17/UE cat si reglementarea unor aspecte specifice pietei si practicilor nationale”, se arata in nota de fundamentare a Ordonantei.
In document se mai mentioneaza ca proiectul ”se aplica tuturor contractelor de credit garantate cu bunuri imobile precum si contractelor de credit legate in alt mod de bunuri imobile”
Prevederi clare cu privire la conversia unui credit in valuta
Proiectul contine, printre altele, prevederi clare cu privire la conversia unui credit din valuta in alta moneda. Astfel, un contract de credit in valuta trebuie sa ofere clientului posibilitatea de a converti imprumutul oricand pe parcursul derularii creditului. In plus, in cazul in care, din cauza manifestarii riscului valutar, rata lunara creste cu mai mult de 20% fata de cea de la inceputul contractului, banca este obligata sa ofere clientului ori o diminuare de dobanda, ori o reducere la sold, ori scaderea comisionului de administrare, cu conditia ca masura adoptata sa determine scaderea ratei lunare cu cel putin 10%.
Mai mult, banca este obligata sa informeze clientul in momentul in care rata lui creste cu mai mult de 20%, din cauza aprecierii monedei de credit, si sa ii prezinte detaliile conversiei.
Cursul la care se va realiza conversia va fi cursul BNR din ziua platii, sau cursul convenit de parti, doar daca este mai avantajos pentru consumator.
Banca trebuie sa ofere solutii fara costuri suplimentare pentru client
Pentru cazul in care un consumator intra in dificultate de plata, actul normativ prevede ca banca trebuie sa conlucreze cu el pentru a stabili motivele aparitiei dificultatilor si pentru a se gasi solutii adecvate pentru rezolvarea situatiei.
Solutiile oferite de banca nu trebuie sa impuna costuri suplimentare pentru consumator si nu trebuie sa determine o reevaluare a bunului adus in garantie si nici nu impun o alta garantie, decat la solicitarea expresa a consumatorului.
In plus, creditorul trebuie sa ia toate masurile pentru a preveni declararea scadentei anticipate, initierea procedurilor de executare silita a consumatorilor ori vanzarea debitelor restante catre alte entitati. Tot creditorul trebuie sa poata face dovada ca a depus diligentele necesare in vederea evitarii initierii procedurilor mentionate.
De asemenea, proiectul cuprinde prevederi referitoare la dobanzile penalizatoare, respectiv faptul ca acestea se aplica la valoarea principalului restant, iar nu la soldul creditului si nu trebuie sa depaseasca cuantumul necesar pentru a compensa creditorul pentru costurile suportate in urma nerambursarii. De asemenea, se prevede ca, dupa declararea scandentei anticipate se poate percepe doar o dobanda de penalizare, care nu poate depasi cu mai mult de doua puncte procentuale rata dobanzii curente, iar pe parcursul procedurii de executare silita se interzice perceperea dobanzilor si a dobanzilor penalizatoare.
”Aceste propuneri au in vedere practica creditorilor pe piata nationala, respectiv impunerea unor dobanzi si penalitati foarte impovaratoare pentru consumator dupa declararea creditului scadent anticipat si/sau in faza de executare silita. Astfel, se ajunge la situatia in care un consumator aflat deja in imposibilitate de plata sa se afle, dupa momentul declararii creditului scadent anticipat, in situatia de a plati dobanzi si penalitati mai mari decat platea atunci cand avea
capacitatea de a achita imprumutul”, se mai arata in nota de fundamentare.
Clientul va avea acces la informatii simplificate si standardizate
Acul normativ european vizeaza armonizarea maximala in ceea ce priveste furnizarea informatiilor precontractuale cu ajutorul unei fise europene de informatii standardizate (FEIS) si in ceea ce priveste calculul dobanzii anuale efective (DAE).
In acest sens, proiectul de Ordonanta aduce precizari clare cu privire la publicitatea si promovarea contractelor de credit vizate si la informatiile precontractuale.
De asemenea, proiectul cuprinde cerinte privind evaluarea bunului, astfel incat clientul sa poata opta pentru un evaluator independent sau pentru un evaluator angajat al bancii.
In plus, sunt reglementate si standardele pentru serviciile de consiliere si se mentioneaza in mod expres ca aceste servicii sunt platite de consumator, dar trebuie comunicate creditorului pentru a le include in calculul DAE.
De asemenea, prin acest act se incurajeaza adoptarea de catre creditori a unor practici responsabile in relatiile cu clientii.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News