Cel mai puternic mod in care fiecare consumator poate exercita presiune asupra institutiilor financiare este prin modul in care isi fundamenteaza decizia de cumparare, arata un studiu Deutsche Bank. O conditie esentiala este ca populatia sa aiba capacitatea de a intelege aspectele financiare pentru a putea compara ofertele.
Nemultumirea clientilor nu poate fi o stare acceptabila pentru institutiile financiare deoarece, in timp, se poate transforma in vanzari si profituri mai scazute. Este in interesul companiilor sa isi mentina clientii satisfacuti, in special in cazul serviciilor financiare, in care relatiile bazate pe incredere sunt cruciale.
“Apararea intereselor consumatorilor este un factor competitiv important pentru furnizorii de servicii financiare, in conditiile in care multe servicii pot fi inlocuite usor”, considera analistii Deutsche Bank intr-un raport care analizeaza protectia consumatorilor de servicii financiare.
Consumatorii romani isi fac mai greu auzita vocea
Consumatorii au nevoie de protectie deoarece sufera de pe urma unui dezavantaj structural: ei nu isi pot fructifica intreaga putere de care dispun, din cauza diferentelor intre problemele intampinate si a faptului ca nu se pot organiza in grupuri de presiune.
“Acest fapt face ca exercitarea unei influente de catre consumatori asupra industriei financiare sau asupra autoritatilor sa fie mai dificila. Organizatiile de protectie a consumatorilor pot imbunatati acest aspect, iar guvernul ar putea tine mai mult seama de interesele consumatorilor prin implicarea expertizei acestora in definirea legislatiei specifice”, recomanda Deutsche Bank.
In plus, chiar daca au la dispozitie anumite mijloace prin care sa isi exprime nemultumirea, nu intotdeauna consumatorii depun o plangere.
Conform unui chestionar realizat la nivelul Uniunii Europene, Romania se plaseaza in coada clasamentului, deoarece aproximativ 30% dintre respondenti au recunoscut ca au avut probleme cu bancile dar nu facut nicio reclamatie.
In Ungaria si Polonia, procentul este mai mic de 20%, in timp ce in tarile vestice doar 10% din cei nemultumiti au declarat ca nu au initiat nicio plangere.
Analistii Deutsche Bank considera ca s-ar putea conferi o mai mare putere consumatorilor prin consultarea regulata a acestora cu ajutorul chestionarelor sau invitarea la dezbateri legislative a reprezentantilor organizatiilor de profil. O alta sugestie implica infiintarea unei agentii speciale care sa se implice in probleme aferente protectiei consumatorilor de servicii financiare.
Spre exemplu, in Germania, exista posibilitatea demararii unor actiuni colective prin intermediul asociatiilor de consumatori, care pot merge in judecata in vederea apararii drepturilor publicului larg in fata institutiilor financiare.
Comisia Europeana are in vedere extinderea la nivelul intregii Uniuni a schemelor de solutionare a problemelor prin procese colective, pentru a asigura un echilibru de forte intre partile implicate.
Comparatiile pot face minuni
Informarea corecta si completa ar trebui sa fie baza deciziei de a cumpara un anumit produs sau serviciu financiar, iar gradul de informare depinde de tipul produsului care urmeaza sa fie achizitionat.
Iar, pentru a putea compara corect produsele financiare, Deutsche Bank pune accentul in primul rand pe corecta lor intelegere, venita prin educatia financiara, si recomanda site-urile de comparatii ca un instrument puternic, la indemana clientilor.
“Un grad mai mare de protectie ar fi binevenit in cazul produselor a caror calitate este dificil de determinat de catre clienti si pe care nu le achizitioneaza in mod uzual”, au precizat analistii Deutsche Bank.
Spre exemplu, daca in cazul conturilor curente, consumatorii sunt mai inflexibili iar o alegere mai putin fericita nu va afecta decat in mica parte bugetul, un impact mult mai puternic il va avea o rata de dobanda ridicata la un credit ipotecar.
Una din sugestiile Deutche Bank in acest aspect este standardizarea formule dobanzii anuale efective si utilizarea ei in toate formele de publicitate, pentru a putea face ofertele mai usor de comparat.
Tot in vederea armonizarii, din punct de vedere juridic, Comisia Europeana are in vedere stabilirea unui contract cadru unic ce va fi optional si va functiona in special ca referinta la definirea relatiilor intre consumatori si institutiile financiare. Proiectul de directiva urmeaza a fi publicat in toamna anului 2011.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News