Minsterul Economiei a elaborat un proiect de ordonanta de urgenta privind administratorii si cumparatorii de credite, urmarind transpunerea in legislatia interna a Directivei UE 2167/2021, proiect in care se regasesc si masuri concrete pentru protectia debitorilor.
Actul normativ ce trebuie implementat in legislatia interna pana la finalul anului este destinat in principal autorizarii si controlarii companiilor care se ocupa cu administrarea portofoliilor de credite neperformante dar contine cateva repere importante privind interactiunea acestora cu debitorii.
Reguli pentru cumparatorii si administratorii de credite
La articolul 10 din proiectul de OUG sunt enumerate regulile pe care acestia ar trebui sa le respecte in relatia cu debitorii ale caror credite au fost preluate.
Astfel, cumparatorii de credite si administratorii de credite sunt obligati sa sa actioneze cu buna-credinta, in mod echitabil si cu profesionalism, sa le ofere debitorilor informatii care sa nu fie inselatoare, neclare sau false, sa respecte si sa protejeze informatiile personale si dreptul la viata privata al debitorilor, sa comunice cu debitorii intr-un mod care sa nu constituie hartuire, constrangere sau influenta nejustificata.
In plus, dupa orice cesiune a drepturilor creditorului ce decurg dintr-un contract de credit neperformant, inainte de prima colectare a datoriilor, dar si ori de cate ori debitorul ii cere acest lucru, cumparatorul de credite sau administratorul de credite, ii transmite va transmite acestuia pe suport de hartie sau pe un alt suport durabil informatii privind cesiunea care a avut loc, inclusiv data cesiunii; identitatea si datele de contact ale cumparatorului de credite sau administratorului de credite si actele doveditoare privind autorizarea sa; un punct de contact si coordonatele acestuia; informatii privind sumele datorate-capital, dobanzi, comisioane si alte costuri permise; o declaratie conform careia continua sa se aplice toate dispozitiile relevante din legislatia nationala si din cea aplicabila in Uniunea Europeana; numele, adresa si datele de contact ale autoritatilor competente unde debitorul ar putea depune o plangere.
O alta prevedere importanta prinsa in proiect-administratorii de credite, atunci cand desfasoara activitati de administrare a creditelor pe teritoriul Romaniei, nu sunt autorizati sa primeasca si sa detina fonduri de la debitori. Cu alte cuvinte, colectarea sumelor restante sau platilor periodice se va face direct in conturile cumparatorului de credite.
Sa mai precizam ca administratorii de credite vor avea obligatia de a obtine o autorizatie in Romania inainte de a incepe sa desfasoare activitati pe teritoriul national, iar de autorizarea si controlarea acestora se va ocupa ANPC.
Astfel, la articolul 30 se arata ca “in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor se infiinteaza o structura responsabila cu aplicarea prevederilor prezentei Ordonante de urgenta, conform competentelor, pentru autorizarea administratorilor de credite, precum si cu asigurarea functionarii punctului unic de informare. In vederea indeplinirii atributiilor sale, numarul maxim de posturi al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor se suplimenteaza prin hotarare de Guvern cu un numar de maximum 200 de posturi, necesare desfasurarii activitatii de cooperare si efectuarii schimbului de informatii cu autoritatile competente din statele membre, derularii activitatii de autorizare a administratorilor de credite, supravegherii cumparatorilor de credite, a administratorilor de credite si a furnizorilor de servicii de administrare de credite”.
Se modifica si alte acte normative relevante in interesul debitorilor
In proiectul de act normativ se mai arata ca la data intrarii in vigoare a respectivului act normativ, Ordonanta de urgenta a Guvernului 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobata cu modificari si completari prin Legea 288/2010, se modifica si se completeaza.
Unul dintre articolele completate vizeaza explicit obligatia creditorilor “de a avea politici si proceduri adecvate in virtutea carora sa depuna eforturi pentru a aplica, daca este cazul, o restructurare rezonabila datorata dificultatilor financiare inainte de a demara procedura de executare silita”.
Iar printre masurile enumerate regasim refinantarea totala sau partiala a contractului de credit si modificarea termenelor si conditiilor existente ale contractului-prelungirea duratei, modificarea tipului de contract de credit; amanarea platii tuturor sau a unei parti a ratelor pentru o anumita perioada; schimbarea ratei dobanzii; oferirea unei perioade fara plati ; efectuarea de plati partiale; aplicarea unei conversii monetare; iertarea partiala de datorie si consolidarea datoriilor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News