Incredere, respectiv restabilirea increderii dintre clienti si banci au fost cuvintele cel mai des folosite in conferinta de prezentare a Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). Pana in prezent, insa, desi este functional de cateva luni, Centrul a atras doar cinci dosare spre solutionare.
Presedintele Autoritatii pentru Protectia Consumatorilor, Bogdan Pandelica, prezent la conferinta, a precizat ca modul in care vor fi solutionate primele litigii dintre clienti si institutiile financiar-bancare va reprezenta cartea de vizita a noii entitati.
La randul sau, viceguvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Bogdan Olteanu, a spus ca necesitatea acestui Centru a aparut din cauza adancirii asimetriei dintre clienti si banci in perioada post-criza si spera ca bancile sa reuseasca, prin acest sistem, sa inlature „molozul reputational” acumulat din perioada de creditare iresponsabila.
Alexandru Paunescu, membru in Colegiul de Coordonare a Centrului SAL, a prezentat, efectiv, modul in care ar trebui sa functioneze acest mecanism, care sunt procedurile si cum va ajunge informatia cu privire la existenta acestui Centru la consumator.
Consumatorul trebuie sa faca dovada ca a incercat solutionarea amiabila cu banca
Potrivi acestuia, clientul nemultumit de relatia cu banca poate sa trimita o solicitare catre Centru, insa numai dupa ce poate face dovada ca a negociat cu banca solutinoarea amiabila. Clientul, insa, trebuie sa stie din start ca nu vor fi acceptate reclamatii cu o valoare a litigiului mai mica de 1.000 de lei si nici cele de rea-credinta, care pot bloca activitatea Centrului. Nu se stie, insa, care sunt criteriile dupa care va fi definita „reaua credinta”.
Bancile vor cotiza la CSALB dupa cota de piata si numarul de litigii
Paunescu a mai precizat ca procedura va fi gratuita pentru consumator, insa daca acesta va alege sa fie asistat de un avocat, va trebui sa suporte onorariul acestuia. In plus, procedura este limitata la 90 de zile, si se deschide doar la solicitarea consumatorului.
Ca procedura, pentru consumator exista doua optiuni in momentul in care se adreseaza Centrului: o solutie propusa, caz in care partile se pot retrage oricand, iar solutia oferita de conciliator este optionala; sau solutia impusa, daca reclamantul spune de la inceput ca prefera aceasta cale, insa in acest caz, chiar daca nu este pe placul partilor, decizia devine obligatorie si executorie, iar efectele ei nu pot fi suspendate nici in instanta.
Finantarea Centrului este asigurata de institutiile financiare, dar conciliatorii vor fi platiti de Centru, nu direct de banci, indiferent de solutia data in litigiu, a mai spus reprezentantul CSALB. Pentru moment, institutiile s-au angajat sa asigure o finantare de 600.000 de euro anual, iar fiecare in parte va cotiza in functie de cota de piata pe retail si de numarul de litigii cu clientii sai aflate pe rol.
Referitor la remuneratia membrilor din Colegiul de Coordonare, Paunescu a sus ca probabil aceasta va fi publica, insa pentru moment nu s-a stabilit „pana unde mergem cu transparenta”. El a precizat ca Centrul SAL promite transparenta, insa in procedura de solutionare a litigiilor.
Colegiul de coodonare nu solutioneaza litigiile, dar face regulile
In plus, Paunescu a fost intrebat in ce masura vor avea consumatorii incredere in acest sistem, din moment ce, in Colegiu de Coordonare, trei dintre cinci membri sunt considerati a fi reprezentanti ai sistemului bancar, doi in mod direct (reprezentantul BNR si al ARB) si cel independent care, potrivit CV-ului publicat pe sie-ul institutiei, are o vasta experienta in domeniul bancar, pe functii de conducere.
El sustine, insa, ca acest aspect nu afecteaza in niciun fel procesul de solutionare a litigiilor, avand in vedere ca acesta va fi derulat exclusiv de catre conciliator.
Potrivit informatiilor de pe site-ul institutiei, „activitatea corpului conciliatorilor se desfasoara potrivit prevederilor regulamentului de functionare a CSALB, regulilor de procedura aprobate de Colegiul de coordonare, precum si altor reglementari interne”. Mai mult, „membrii Corpului conciliatorilor sunt persoane fizice, cu expertiza in domeniul SAL, selectate potrivit criteriilor stabilite de Colegiul de coordonare”.
Asadar, atat conciliatorii, cat si procedurile de urmat vor fi stabilite de Colegiul de coordonare.
La CSALB se pot adresa si cei cu procese in curs cu banca
In alta ordine de idei, Paunescu a spus ca la centrul SAL se pot adresa si persoanele care au pe rolul unei instante un litigiu cu banca, insa cu conditia ca in speta respectiva sa nu se fi dat o sentinta definitiva.
Potrivit acestuia, la nivelul instantelor din Romania sunt peste 10.000 de litigii intre consumatori si banci sau institutii financiare nebancare. Reprezentantul CSALB spera ca 10% dintre acestea sa fie solutionate, in primul an, prin SAL-ul bancar.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News