Dupa ce clientii Volksbank, nemultumiti de modul in care banca a interpretat anumite clauze din contract, s-au grupat pentru a da banca in judecata, acum a venit randul BCR sa fie luata in vizor. Sprijiniti tot de avocatul Gheorghe Piperea, peste 300 de clienti ai BCR doresc sa mearga impreuna intr-un proces colectiv impotriva bancii.
Ieri, la clubul Uniter a avut prima intalnire oficiala a clientilor BCR nemultumiti de modul in care banca aplica prevederile contractelor de credit si de modul in care vrea sa le modifice.
La intalnire a participat si avocatul Gheorghe Piperea, care si-a aratat disponibilitatea de a sustine cauza clientilor pe tot parcursul procedurii de solicitare a unor clauze contractuale mai avantajoase, incepand cu medierea amiabila si pana la proces, in cazul in care acest lucru se dovedeste necesar.
“Mandatul meu pentru aceasta cauza implica toate etapele, in toate instantele. Eu sper insa sa castigam din prima”, a precizat Piperea.
Clientii sunt nemultumiti de modul in care BCR doreste sa aplice prevederile ordonantei 50/2010, in special in ceea ce priveste modul de stabilire a formulei de calcul a ratei dobanzii.
De asemenea, ei doresc sa fie eliminate comisioanele de risc, iar comisionul de administrare, lunar, sa fie raportat la soldul creditului si nu la suma imprumutata.
Neclaritati in privinta dobanzii de referinta
Majoritatea clientilor BCR nemultumiti au in derulare credite imobiliare in euro, la care platesc o rata a dobanzii stabilita in functie de ”dobanda de referinta variabila” plus o marja fixa, cuprinsa in general intre 0 si 1,5%.
“Dorim ca rata dobanzii sa fie calculata in mod corect, conform prevederilor OUG 50/2010. Dobanda de referinta sa fie Euribor sau Robor si sa se pastreze marja din contract”, a precizat Violeta Vasilioglu, unul dintre organizatorii grupului.
Astfel, clientii solicita ca banca sa transforme “dobanda de referinta variabila” in Euribor si Robor si sa mentina nivelul marjei inscris in contract. Acest mecanism ar conduce la o scadere importanta de costuri, in conditiile in care momentan banca impune o “dobanda de referinta” intre 11,50% si 13,25% la lei si intre 7,25% si 9% la euro, in timp ce Robor este sub 7%, iar Euribor se invarte in jurul valorii de 1%.
Petentii se bazeaza si pe
cazul clientului din Pitesti, prezentat in premiera de Conso.ro, care a obtinut in instanta transformarea “dobanzii de referinta variabila” in Euribor la 6 luni, la care i se adauga doar marja din contractul initial, de 1,5%.
In consecinta, clientul plateste in prezent, pana la judecarea recursului bancii, o dobanda de 2,5% la creditul sau, fata de 10,4%, nivelul suportat inainte de proces.
Recent insa, banca a transmis notificari tuturor clientilor prin care ii instiinteaza ca nivelul marjei care se va aplica peste indicele de referinta se va modifica. Noua valoare va fi stabilita prin insumarea marjei actuale, inscrisa in contract, cu diferenta intre “dobanda de referinta” actuala a BCR si valoarea indicelui corespunzator, Euribor sau Robor.
Incepand din 13 septembrie, toti clientii ar trebui sa se prezinte la banca pentru a semna actele aditionale prin care accepta acest nou nivel de marja. Cei care nu semneaza nu sunt scutiti de aplicarea noului nivel, dar in cazul lor va fi vorba doar de acceptarea tacita a clauzelor.
Clientii cer modificarea structurii de comisioane
BCR percepe clientilor pe langa dobanda, un comision de risc si unul de administrare, calculat la valoarea initiala a creditului imprumutat.
Astfel, chiar daca in timp datoria catre banca scade,
nivelul comisionului ramane la fel de ridicat, prin raportarea lui la suma imprumutata initial.
“Dorim sa banca sa elimine comisionul de risc, asa cum prevede OUG 50/2010, iar pe cel de administrare sa il calculeze la costul creditului, nu la suma imprumutata initial. Iar acest lucru sa se aplice nu se acum inainte ci incepand din iunie, de cand este ordonanta in vigoare”, a mai precizat Violeta Vasilioglu.
Procesele colective beneficiaza de forta multimii
Clientii s-au grupat initial pe internet, unde au schimbat opinii privind modul de interpretare a clauzelor contractuale. Momentan, grupul numara aproximativ 450 membri, din toata tara, din care o buna parte vor sa opteze pentru un proces colectiv.
Avocatul Piperea a tinut sa precizeze ca forta unui asemenea demers sta si in numar, pentru ca un proces in care una din parti reprezinta un numar insemat de persoane cu aceleasi probleme are sanse sa fie privit cu mai multa atentie de catre judecatori.
Avocatul spune ca astfel de miscari beneficiaza si de o promovare mai intensa din partea mass-media, si in aceste conditii banca s-ar putea confrunta si cu un risc reputational insemnat. De aceea, el considera ca exista mai multe sanse de dialog si atingerea unei solutii avantajoase se poate obtine mai rapid, chiar in afara salii de judecata.
Grupurile pe internet iau amploare
Clientii nemultumiti de la BCR au fost primii care au deschis un forum de discutii pe internet. Recent, si clientii altor banci au decis sa mearga pe aceeasi reteta si sa formeze grupuri online. Astfel, a aparut grupul clientilor nemultumiti de Volksbank, care s-au reunit deja intr-un demers similar.
Alaturi de acestea mai exista si grupuri de clienti nemultumiti ai Raiffeisen Bank, Bancpost si OTP. Iar numarul grupurilor creste pe zi ce trece, la fel ca si al membrilor acestora. Daca sistemul bancar nu va reactiona rapid, cu deschidere si inclinatie catre gasirea unei solutii de compromis, exista riscul ca tensiunile sa degenereze intr-o atmosfera tot mai ostila si in procese interminabile, care vor afecta imaginea sistemului bancar pe termen lung.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News