Bancherii recunosc ca sistemul pe care l-au pus la punct in ultimii 10 ani este supradimensionat, personalul nu prezinta calitatea pe care si-ar fi dorit-o, iar salariile nu reflecta performantele pe termen lung. Chiar si asa, solutiile nu sunt foarte concrete si chiar daca se vorbeste de necesitatea unei restructurari, se evita cuvantul concedieri.
Retelele bancilor, dar mai ales numarul mare de angajati din centrale, reprezinta una dintre primele dileme la care bancherii trebuie sa gaseasca un raspuns.
Conform datelor BNR, in 2010, sistemul bancar numara 66.753 angajati, dintre care aproape jumatate in cadrul centralelor. Mai mult, daca in reteaua teritoriala, personalul a inregistrat o scadere usoara, centralele bancilor au inregistrat o crestere a fortei de munca angajate, chiar si in anii crizei.
Cresterea a fost spectaculoasa in special in perioada de boom a creditarii, cand in numai doi ani numarul angajatilor a urcat cu 40%, de la 50.000 la aproape 70.000.
“Sistemul bancar nu va mai avea nevoie de atatia oameni, cel putin nu in centrale. In provincie, unde gradul de bancarizare este scazut, mai este nevoie de sucursale, dar nu in rest”, a precizat Dan Pascariu, presedintele Consiliului de Administratie al UniCredit Tiriac Bank, in cadrul unui semniar organizat de Institutul Bancar Roman (IBR).
Conform statisticilor prezentate de Pascariu, chiar ci in cazul unor filtre de recrutare bine puse la punct, 20% din recrutari dau gres. Din restul angajatilor, considerati acceptabili, doar o cincime ajung ceea ce ar trebui sa fie. Principala problema pare a fi blazarea si lipsa unei dorinte de perfectionare continua.
“Piramidele se vor ingusta. Cei mai multi cred ca daca ajung intr-un loc, nu mai trebuie sa creasca. Noi trebuie sa pastram in sistem pe cei mai buni oameni. Probabil produsele si preturile se vor alinia si atunci va castiga cine are cei mai buni oameni”, a spus Pascariu.
Isarescu: Nu esti bancher daca nu stii sa citesti un bilant
Tema lipsei de calitate a personalului bancar nu este o noutate si nici nu poate fi trecuta cu vederea. Aceasta a fost scoasa in evidenta in repetate randuri in ultimii ani. Guvernatorul BNR a afirmat ca angajatii din unitati nu se pot numi “bancheri”, atata vreme cat multi nu stiu nici sa citeasca un bilant.
“Cel putin in oraselul acela de unde sunt eu (n.r. Dragasani) nu stiu cati stiu sa citeasca un bilant de intreprindere si sunt bancheri. Om de ghiseu, angajat pentru ca stie o limba straina si pentru ca lucreaza intr-o banca cu capital strain si pentru ca stie calculator”, a precizat Mugur Isarescu, la acelasi semninar organizat de IBR.
Guvernatorul a atras inca o data atentia asupra dezechilibrului intre activitatea de retail si cea corporate a bancilor, prima fiind dezvoltata excesiv in ultima perioada si atragand foarte multa forta de munca nepregatita.
Cursuri de perfectionare, in loc de concedieri
Viitorul, asa cum il vad bancherii, prevede restructurari, reasezari, un drum plin de “gropi si obstacole”. Cuvantul concret – concedieri – este insa evitat.
In schimb, se considera ca cel mai important aspect este realizarea de cursuri de specializare, atat pentru angajati cat si pentru studentii si chiar pentru liceeni, pentru ca pe viitor sa aiba o “pepiniera” din care sa culega viitoare talente.
“Conducatorii bancilor ar trebui sa stea de vorba cu conducatorii institutiilor de profil. Pe noi ne intereseaza cu ce cunostinte vin recrutii, absolventii”, a precizat Pascariu.
Problemele de cooperare se fac insa simtite chiar din procedurile adoptate de universitile romanesti.
“Am inteles ca de anul acesta admiterea la ASE se va face fara examen. Daca este adevarat, acest lucru este trist”, a mentionat Claudiu Cercel, director general adjunct in cadrul BRD.
Functionarii din unitati dau vina pe conducere
Daca varfurile ierarhice se plang de proasta calitate a oamenilor pe chiar ei care i-au angajat, cei din spatele ghiseului au o alta viziune. In ultima perioada
au aparut tot mai multe nemultumiri din zona angajatilor din unitati, care se acuza salariile mici, orele prelungite de lucru, obiectivele de vanzari foarte mari si lipsa unei reprezentari adecvate la nivel de sindicat.
Pe de alta parte, liderii sindicali dau impresia ca ar simti pericolul restructurarilor si incearca sa nu faca foarte multe valuri. Mai mult, incearca sa ii convinga pe angajati sa fie multumiti, cel putin momentan, ca au locuri de munca.
“Trebuie sa intelegem ca nici mediu economico-social nu este propice. Cel putin in banci nu s-au facut restructurari, toata lumea si-a pastrat locul de munca. Acesta este obiectivul nostru numarul 1”, a precizat de curand pentru Conso.ro Constantin Paraschiv, presedintele Federatiei Sindicatelor din Asigurari si Banci (FSAB).
Salariul mediu net in 2010 in sistemul bancar a fost de 3.758 lei, fara a fi insa defalcat in functie de postul ocupat. Un ofiter de cont castiga, in medie, intre 1.300 si 1.600 lei.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News