Clientii cu credite in franci elvetieni cheama la negocieri cele sapte banci care au acordat cele mai multe astfel de finantari, solicitand reducerea ratelor lunare, fara cresterea costului final al creditului.
Negocierile urmeza sa aiba loc la sediul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), institutie care va participa in calitate de mediator. Presedintele institutiei a solicitat bancilor sa vina cu solutii reale, pentru ca „pana acum si-au batut joc”.
Primele runde de negocieri sunt programate la inceputul lunii aprilie, iar consumatorii vor fi reprezentati de Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) si de Grupul Clientilor cu Credite in CHF. Pana acum s-au inscris pe lista de negocieri peste 5.800 de clienti, iar solutiile negociate vor fi colective, dar vor tine cont de tipologia contractelor de credit. Rezultatele discutiilor se vor aplica doar clientilor care sunt inscrisi pe lista de negocieri.
Cele sapta banci invitate la negoicieri sunt Bancpost, Banca Romaneasca, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, Volksbank, OTP Bank si Credit Europe Bank.
„Cateva mii de consumatori ne-au mandatat sa le reprezentam interesele in fata bancilor si sa obtinem o diminuare semnificativa a ratei lunare de plata pe intreaga perioada de creditare. Intreaga societate romaneasca va putea sa vada acum daca bancile doresc in mod sincer sa gaseasca solutii reciproc avantajoase, sau daca deschiderea aratata este o simpla manevra de imagine”, a declarat Catalin Voivozeanu, unul dintre liderii Grupului de Clienti cu Credite in CHF.
La randul sau, presedintele AURSF, Alin Iacob, a spus ca spera ca bancile sa profite de „mana intinsa de clienti”, pentru ca, in caz contrar, Asociatia isi rezerva dreptul de a-si sustine membrii in orice demers, inclusiv in instanta.
"Ne-am simti foarte confortabil daca reprezentanti ai Bancii Nationale a Romaniei (BNR) ar dori sa participe la aceste negocieri, cu statut de observator. (...) Ar fi o excelenta ocazie pentru ca reprezentantii BNR sa se convinga ca din partea noastra nu exista rigiditate si inflexibilitate, ci dorinta de a gasi solutii reale de derulare in continuare a creditului, in conditiile in care bancile accepta sa isi asume o parte a poverii suportata exclusiv de consumatori", a precizat Alin Iacob.
Clientii solicita reducerea ratei lunare, iar ca modalitati propun sunt reduceri sau eliminari de comisioane, reduceri de dobanzi, respectiv ale marjelor aplicate peste LIBOR, sau o conversie a creditelor. Si in cazul conversiei se propun doua modalitati: la cursul zilei, cu aplicarea unui discount semnificativ, sau la un curs mai mic, negociat cu banca.
Reprezentantii clientilor sustin ca o negociere individuala este neprofitabila pentru consumatorul mediu, pentru ca multi dintre ei se tem ca propunerile bancilor ascund capcane care duc, in final, la costuri mai mari pentru client.
La randul sau, presedintele ANPC, Marius Dunca, a declaat ca institutia pe care o reprezinta va media negocierile pentru a se convinge ca bancile vin cu solutii concrete.
"La nivel declarativ, bancile spun ca sunt deschise, spun: consumatorii nu vin la noi, nu vin sa discute. Si iata ca i-am pus la aceeasi masa, vreau sa vad cu ce solutii concrete vin bancile, ca pana acum doar si-au batut joc", a explicat Dunca.
Pana atunci, ANPC intocmeste, zilnic, cate un proces verbal de constatare a clauzelor abuzive in contractele de creditare, procese verbale care vor fi transmise instantei, a mai spus presedintele institutiei. El a precizat ca, de la izbucnirea crizei creditelor in franci, la ANPC au fost depuse 240 de reclamatii de la clienti cu credite majoritar ipotecare si de nevoi personale cu ipoteca, din care au fost analizate circa 180 si s-a constatat existenta unor clauze abuzive.
"In fiecare zi intocmim un proces verbal pe care il inaintam instantei, plus sanctiuni contraventionale pentru fiecare banca in parte. Daca isi doresc procese, o sa stam doar in procese. Daca nu inteleg situatia clientilor, iarasi o sa stam doar in procese", a spus Dunca.
Printre abuzurile bancilor constatate de ANPC se numara modificarea marjei de dobanda, profitand de necunoasterea consumatorilor, comision de penalizare aplicat la tot creditul, nu doar pentru ratele restante, comision de risc, ilegal, comision de administrare ca procent din suma intregului credit, precum si comisioane de rambursare in avans diferite de procentele prevazute de lege (0% pentru creditele cu dobanda variabila si maxim 1% pentru creditele cu dobanda fixa).
Presedintele ANPC a mai spus ca institutia a trimis, deja, in instanta 23 de procese verbale pe clauze abuzive, iar altele urmeaza sa fie trimise incepand de saptamana urmatoare.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News