Comisia Europeana doreste sa impulsioneze pana la finalul anului, printr-o noua directiva, utilizarea medierii in rezolvarea disputelor dintre consumatori si furnizorii de bunuri sau servicii.
Comisia a lansat o consultare publica, deschisa pana pe 15 martie, care va sta la baza unei noi directive in domeniul medierii, ce urmeaza a fi definitivata in luna noiembrie. Fiecare cetatean sau parte implicata isi poate trimite propunerile pe adresa de email
sanco-consumer-adr@ec.europa.eu.
In prezent, la nivelul Uniunii Europene exista cel putin 750 de scheme de rezolvare a conflictelor in afara instantei, in functie de sectoare sau organizare. Totusi, gradul de cunoastere a acestor scheme este foarte scazut in randul consumatorilor.
Conform estimarilor, pierderile inregistrate de consumatorii care nu reusesc sa isi rezolve problemele cu diversi comercianti sau furnizori de servicii se ridica la aproximativ 0,3% din PIB-ul Uniunii Europene.
La nivelul Uniunii Europene scheme sau organisme de solutionare a conflictelor in afara instantei au fost infiintate in special in sectoarele telecomunicatiilor, turism si financiar. Totusi, exista o nevoie din ce in ce mai presanta pentru instituirea unor proceduri standard si in domeniul comertului electronic.
“Toti consumatorii europeni ar trebui sa dispuna de o metoda simpla, rapida si ieftina de a-si rezolva disputele cu furnizorii de bunuri sau servicii”, a precizat John Dalli, comisarul responsabil pentru Sanatate si Protectia Consumatorului.
Mediatorii bancari sunt din ce in ce mai activi si in Romania
In Romania nu a fost infiintata pana in prezent o institutie a Mediatorului Bancar insa in ultima perioada a crescut numarul de mediatori autorizati care doresc sa se specializeze in aplanarea conflictelor aparute in domeniul financiar.
Recent, a fost infiintata si
FINBAN – Asociatia Mediatorilor din Domeniul Financiar-Bancar, formata din specialisti din mediul bancar si guvernata de Asociatia Romana a Bancilor. Acesta isi propune sa rezolve in afara instantei disputele aparute intre clienti si banci.
Caracteristicile procesului de mediere constau in impartialitate si neutralitate. Rolul mediatorului nu este de a gasi o solutie pentru rezolvarea situatiei ci de a facilita comunicarea intre parti pentru a se ajunge la un compromis liber consimtit.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News