Întrebare
Am girat pe cineva care a ramas an urma curatele. Creditul respectiv a fost restituit in totalitate dar, din cauza intarzierilor, apar pe lista de rau platnici. Pot sa mai iau credit de la banci?
Bancile si IFN-urile transmit la Biroul de Credit atat informatii pozitive (detalii despre creditele in derulare) cat si negative (restante acumulate mai mari de 10 lei) despre clientii carora le-au acordat finantare.
Este bine de stiut ca doar bancile si IFN-urile au dreptul de a-si raporta clientii la
Biroul de Credit si tot acestea au posibilitatea de a sterge numele unui client din baza de date. Biroul de Credit, chiar daca sesizeaza o eroare, nu o poate remedia automat ci trebuie sa ia legatura cu institutia raportoare, pentru modificare.
Inscrierea la Biroul de Credit ca restantier diminueaza puternic sansele de a mai obtine un nou imprumut. De aceea, este bine ca toti clientii sa verifice daca inscrierea s-a facut conform legii, iar daca sesizeaza o neconcordanta sa solicite remedierea acesteia.
1. Este recomandat ca fiecare persoana cu credite in derulare sa isi verifice periodic
raportul de la Biroul de Credit. Aceasta verificare se poate face si online iar, conform legii, fiecare persoana are dreptul la un raport gratuit pe an. Ulterior, eliberarea unui nou raport costa 6 lei.
2. Datele despre restante sunt actualizate in permanenta. In consecinta, daca restanta nu este achitata, calitatea de restantier este actualizata de institutia de credit in fiecare luna, prelungind astfel mentinerea clientului la Biroul de Credit.
3. Dupa achitarea datoriilor restante, detaliile aferente acestora raman in baza de date a Biroului de Credit timp de 4 ani, putand fi accesate si de alte banci si IFN-uri. Dupa 4 ani, informatiile se sterg automat.
4. Inscrierea la Biroul de Credit ca restantier nu se poate face decat cu notificarea prealabila cu 15 zile a clientului, conform unei decizii din decembrie 2007. Daca observati ca ati fost raportat la Biroul de Credit dupa aceasta data fara sa fiti notificat (in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail) puteti solicita institutiei care v-a raportat stergerea datelor.
5. Exista posibilitatea de a fi fost raportat ca restantier fie din eroare fie pentru sume mai mici de 10 lei. In aceasta situatie, trebuie sa faceti o cerere catre banca sau IFN-ul in cauza, pentru ca datele dvs sa fie eliminate.
6. In cazul in care banca sau IFN-ul nu da curs sau va refuza cererea puteti sesiza autoritatea competenta in domeniu, respectiv Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP).
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News