Modul in care are loc dezbaterea publica a regulamentului creditelor, si in general, a regulamentelor propuse de BNR se abate radical de la practicile occidentale. Daca in strainatate, banca centrala sustine exprimarea in mod liber a punctelor de vedere ale specialistilor, la noi, opiniile sunt exprimate in spatele usilor inchise.
Modul in care BNR a lansat in dezbatere publica regulamentul privind creditele acordate populatiei nu se deosebeste cu nimic de practicile cu care ne-a obisnuit banca centrala. Propunerea este publicata pe site-ul BNR o perioada de 2-3 saptamani, dupa care se publica forma finala in Monitorul Oficial.
Dezbaterea publica lipseste insa cu desavarsire. Aceasta presupune ca atat BNR cat si partile interesate (bancheri, asociatii de consumatorii, institutii publice) sa transmita, in mod PUBLIC, propriile opinii cu privire la modificarile propuse.
Schimbul de opinii se face in mod privat
La noi, insa, BNR nu isi sustine in niciun fel modificarile. In propunerea pentru regulamentul creditelor acordate populatiei, nu apare motivul pentru care banca centrala a hotarat sa schimbe legislatia. Acesta este primul pas pentru o dezbatere publica.
Pentru a simula dezbaterea publica, banca centrala informeaza pe site-ul propriu data pana la care asteapta comentariile din partea partilor interesate, impreuna cu o adresa de email, unde trebuie ele trimise. Dezbaterea se opreste insa aici, deoarece opiniile primite nu sunt niciodata facute publice. Ele raman doar la cunostinta bancii centrale.
La randul lor, bancherii sunt multumiti de acest mod de lucru. "Aceste propuneri nu sunt pentru a fi discutate public. Am transmis o serie de sugestii la banca centrala. Le-am discutat. Vom primi de la BNR punctul de vedere, il discutăm", a declarat presedintele asociatiei bancilor, Radu Gratian Ghetea, citat de
Ziarul Financiar.
Ce inseamna cu adevarat dezbatere publica?
In tarile occidentale, dezbaterea publica inseamna tocmai faptul ca opiniile sunt exprimate in mod public, astfel incat oricine poate sa cunoasca motivele pro si contra al unei reglementari, mai ales cand aceasta afecteaza interesele populatiei.
Relevant in acest sens, este practica bancii centrale a Statelor Unite, Federal Reserve. Atunci cand publica o propunere de regulament, aceasta este intotdeauna insotita de motivele care au stat la baza deciziei. Prin urmare, primul pas al dezbaterii publice este facut chiar de catre institutia de reglementare, care accepta in acest mod ca argumentele sale sa fie supuse criticilor.
Ulterior, comentariile primite de la specialisti sunt publicate pe website-ul bancii centrale, facand astfel posibil schimbul de idei. De exemplu, atunci cand Federal Reserve a propus modificari la regulamentul privind creditele pentru populatie, s-au trimis
sute de comentarii, toate postate pe site-ul Federal Reserve.
Nu in ultimul rand, propunerile si comentariile sunt disponibile si dupa aprobarea regulamentului, astfel incat dezbaterea care a stat la baza noului act legislativ sa poata fi disponibila oricand.
La noi, insa, discutiile in spatele usilor inchise sunt mult mai indragite, astfel ca dezbaterea publica ramane doar cu numele.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News