In 2013, Volksbank a investit 20 milioane de euro pentru a-si schimba imaginea afectata de procesele pentru eliminarea clauzelor abuzive din contracte. Peste 100 de unitati au fost modernizate, personalul a beneficiat de 9.500 zile de training, iar sistemul IT a fost schimbat. Insa fantomele trecutului reprezinta un balast greu de gestionat.
Numarul de clienti ai bancii a crescut cu 38% in ultimii doi ani, ajungand la peste 190.000. Numai in 2013, la zestrea existenta s-au adaugat inca aproximativ 30.000 de clienti.
Aproximativ o treime dintre clientii bancii utilizeaza serviciile de internet banking, iar cresterea gradului de utilizare a serviciului a fost semnificativa in 2013. Astfel, numarul de plati online a crescut cu 33%, iar volumul acestora s-a majorat cu 108%. De asemenea, aproximativ 60% din depozitele noi sunt constituite prin internet banking.
De altfel, Volksbank a reusit sa convinga tot mai multi clienti sa-si plaseze economiile in produsele sale de economisire. Sumele atrase de la clienti au crescut cu aproape 320 de milioane de euro in 2013, companiile contribuind cu aproximativ 186 de milioane, restul de 134 de milioane reprezentand cresterea neta a depozitelor constituite de persoanele fizice.
In 2013 Volksbank a reintrat si pe piata creditelor noi acordate populatiei, dupa mai multi ani de cvasi-absenta. Creditele noi acordate persoanelor fizice au totalizat 41 de milioane de euro, din care aproximativ 30 milioane de euro au fost credite de consum fara garantie imobiliara. Majoritatea creditelor noi acordate in 2013 sunt pe termen scurt si in moneda nationala.
Clauzele abuzive continua sa dea cosmaruri bancii
Dezvoltarile pozitive ale noii echipe de management a bancii se lovesc insa in continuare de problemele istorice ale relatiei dintre banca si o parte dintre clientii sai.
Astfel, banca recunoaste ca a pierdut aproximativ 80% dintre procesele derulate la instantele din tara, in vreme ce in Bucuresti situatia este ceva mai buna. O situatie total nefavorabila o inregistreaza si procesele judecate la Inalta Curte de Casatie si Justitie, unde aproape toate deciziile pronuntate sunt in favoarea consumatorilor.
Actuala echipa de manangement a bancii recunoaste ca fostul management a facut anumite erori in contractele semnate, in special in ceea ce priveste transformarea dobanzii fixe din contracte in dobanda variabila si majorarea acesteia cu cateva puncte procentuale, in contextul crizei financiare internationale.
Insa oficialii bancii sustin ca nu reusesc sa inteleaga de ce instantele din Romania considera “abuziv” comisionul de risc, avand in vedere ca acesta a fost evidentiat transparent in contract, in costul creditului (prin includerea in DAE) si s-a regasit pe o coloana separata in graficul de rambursare inmanat clientului la acordarea creditului.
“Cand acorzi un credit, iti asumi un risc. Nerecunoasterea legitimitatii acestui comision ca parte a costului unui credit reprezinta in fapt o neintelegere a modului in care functioneaza o banca”, sustin oficialii Volksbank.
Pe de alta parte, insa, instantele de judecata din Romania au oferit mai multe argumente in ceea ce priveste caracterul abuziv al comisionului de risc. In unele cazuri, s-a considerat ca avand in vedere ca ratele au fost platite la timp si ca nu s-au inregistrat intarzieri la plata, nu exista un risc asumat de banca, astfel incat costul aferent ar fi nejustificat. In altele s-a considerat ca garantia imobiliara aferenta creditului ar fi trebuit sa fie suficienta pentru a inlatura riscul bancii, astfel incat un comision suplimentar de risc nu s-ar mai justifica, iar in alte cazuri instantele au declarant comisionul abuziv pentru ca nu a fost negociat cu clientul.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News