Dupa ce in oferta publica a Premier Energy investorii de retail au fost diluati de peste 8 ori in goana lor dupa un discount de 5%, iata ca avem o noua oferta publilca in care se promite un discount chiar mai mare, de 16%.
Mecanismul acestor oferte in care investitorii de retail primesc un anumit discount raportat la pretul la care se va inchide oferta daca subscriu in primele zile de la debutul acesteia este gandit pentru a stimula participarea.
Cand discountul este insa prea mare, bucuria ca vor cumpara actiuni mai ieftine se transforma repede pentru micii investitori in dezamagire la vederea cotei de alocare.
De exemplu, in ultimul IPO care a propus acest tip de stimulent pentru retail, cel al Premier Energy unde a existat un discount de 5% in primele 5 zile de subscriere, indicele de alocare a fost de 0,125. Cu alte cuvinte, cine a subscris 1.000 de actiuni tentat de discountul de 5%, a primit numai 125. Suprasubscrierea a fost chiar mai mare decat la IPO-ul Hidroelectrica unde nu s-a depasit de 5 ori cota alocata retailului.
Daca cineva si-a facut calcule ca va vinde cele 1.000 de actiuni pentru care a primit respectivul discount (a cumparat cu 18,53 lei/actiune, pretul de inchidere al ofertei fiiind de 19,5 lei/actiune) cu un profit de pana la 1 leu/actiune, in cazul in care in piata cotatiile la listare vor fi cel putin egale cu pretul la care s-a inchis oferta, incasand deci 1.000 lei profit, realitatea este ca se va multumi cu doar 125 de lei profit mergand pe acelasi scenariu dar cu rata de alocare mentionata mai sus.
Iar sa mobilizezi 21.500 lei (subscrierea s-a facut la pretul maxim din intervalul de subscriere pentru retail) pentru un profit de 125 lei nu e chiar o afacere.
De altfel, pretul la care s-a inchis oferta, de 19,5 lei (intervalul de subscriere a fost 19-21,5 lei) a aratat ca nu a existat nici pe departe o competitie la nivelul investitorilor institutionali (care au avut alocata 80% din oferta) comparabila cu cea de pe segmentul investitorilor de retail. Altfel ar fi supralicitat la randul lor ducand pretul final in prejma valorii maxime din intervalul de subscriere.
Care ar fi fost insa indicele de alocare in lipsa acelui discount de 5%? Sau daca ar fi fi fost de „numai” 3% ca la Hidroelectrica?
Efectul neplacut dat de un discount mult prea generos oferit retailului este ca micii investitori ajung sa fie diluati din cauza unor sume foarte mari avansate de investitorii mult mai potenti financiar sau care folosesc parghia scrisorilor de garantie bancara pentru a-si maximiza achizitiile iar piata este distorsionata prin inducerea unui fals sentiment ca interesul pentru oferta este la cote astronomice.
Ar fi normal ca suma cu care investitorii de retail pot accesa ofertele cu discount sa fie plafonata, tocmai pentru a incuraja participarea unui numar cat mai mare de mici investitori, dar se ignora in continuare acest aspect.
Iata ca avem si un discount de 16%!
Parca pentru a ne arata ca anomaliile privind supralocarea din oferta Premier Energy pot fi oricand depasite, iata ca avem din 28 mai la BVB o noua oferta publica, de aceasta data in piata Aero, unde investitorii de retail primesc un discount de 16% in primele zile 5 zile de subscriere.
ASF a aprobat prospectul privind oferta publica initiala de vanzare a 10 milioane de actiuni in vederea listarii JT Grup Oil, companie de distributie de carburanti din Navodari, pe Sistemul Multilateral de Tranzactionare al Bursei de Valori Bucuresti, piata AeRO. Oferta se va derula in perioada 28 mai-10 iunie.
Majorarea de capital rezultata in urma IPO-ului reprezinta 28,5%, pretul unei actiuni oferit spre vanzare este de 6,5 lei dar in primele zile se va aplica un discount de 16% pentru retail (pret subscriere de 5,46 lei).
Anul trecut compania a avut afaceri de 224 milioane lei si un profit de 5,7 milioane lei.
Cum numarul total de actiuni dupa majorarea de capital aferenta IPO-ului va fi de 35 de milioane, rezulta ca profitul pe pe actiune in 2023 a fost de 0,16 lei iar PER-ul la care este scoasa oferta este 40, ceea ce este o valoare cam piperata, mai ales daca ne raportam la distributia de combustibil unde marjele de profit nu sunt mari.
Chiar daca profitabilitatea va creste simtitor dupa darea in folosinta a noului terminal in care a investit JT Grup Oil, discountul de 16% pare gandit sa mascheze acel PER mai putin atractiv generand o falsa competitie intre investori pentru prinderea acestei reduceri. In plus, subscrierile sunt revocabile, deci am putea avea false semnale privind participarea pe parcursul derularii ofertei.
Ramane de vazut ce se va alege de acest discount generos dupa listare, daca pietele de capital intra intr-o corectie mai ampla in 2025.
Informatiile si interpretarile cuprinse in acest articol sunt cu caracter informativ si contin opinii personale ale autorului. Opiniile prezentate in articole nu reprezinta recomandari de investitii si nici consiliere financiara personalizata cu privire la investitiile dumneavoastra.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News