Digitalizarea, confortul sporit adus de posibilitatea accesării serviciilor bancare de la distanță, sunt câștiguri prețuite în ultimii ani de tot mai mulți clienți. Ele vin însă la pachet și cu riscuri în creștere, pe parte de securiatte cibernetică. În general, pentru a evita capcanele ce ne pot goli conturile sau ne pot îndatora fără să știm, e bine să fim atenți la modul în care tratăm interacțiunea virtuală cu banii noștri. Iar vara, când lumea e mai relaxată și vigilența mai scăzută, parcă și valurile de atacuri cibernetice cresc.
Metodele prin care hackerii încearcă să ne păcălească din spatele ecranelor laptopurilor au evoluat, dar totuși nu sunt de nerecunocut și pot fi depistate la timp. Principalele riscuri și amenințări cu care se pot confrunta clienții atunci când utilizează canalele online, cuprind phishing, propuneri false de investiții care includ și clipuri alterate cu tehnologia deepfake, spoofing etc.
Este bine ca orice client al unei instituții financiare să acorde atenție sporită mesajelor informative antifraudă provenite de la instituțiile de credit prin Internet/Mobile banking, website, newsletter, social media, podcast și prin intermediul campaniilor și conferințelor desfășurate pentru a crește nivelul de siguranță online.
De altfel, instituțiile de credit transmit utilizatorilor mesaje în aplicațiile de Internet/Mobile banking pentru revizuirea și actualizarea periodică a setărilor de securitate și sunt postate bannere antifraudă în aceste aplicații. Băncile diseminează newslettere dedicate siguranței online, care prezintă cele mai frecvente practici de tip scam, cu exemple concrete și care subliniază importanța parolelor puternice, autentificării în doi pași și a altor practici de securitate.
Sfaturile la care orice utilizator ar trebui să fie atent în relația de la distanță cu instituțiile financiare cuprind chestiuni, simple, logice, de bun simț. Ne facem și noi datoria să le trecem în revistă pe cele mai importante.
• Să nu furnizeze datele de pe cardul bancar în nicio situație: nume, număr, data de expirare, codul de securitate de pe spatele cardului format din trei cifre. Aceste date se folosesc doar de către utilizator pentru plata online pe site-uri securizate și nu atunci când este conectat la o rețea Wi-Fi publică, ci trebuie să fie securizată.
• Să se informeze că băncile nu vor cere niciodată informații privind parolele de acces la contul bancar și nici datele de pe cardurile bancare. În situația în care datele i-au fost solicitate telefonic de către orice persoană, recomandarea este să încheie apelul imediat.
• Să nu furnizeze niciodată datele personale de utilizare a contului bancar (username și parola de acces la contul bancar) altor persoane;
• Să furnizeze doar IBAN-ul, și nicidecum datele de pe card, dacă trebuie să primească bani în cont de la o terță persoană/companie;
• Să nu introducă codul PIN de la cardul bancar pe site-uri de internet şi să nu-l divulge;
• Să nu creadă promisiunile nerealiste legate de investiții și să păstreze un simț critic. Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat, este posibil să fie o fraudă. Să fie scepticfață de promisiunile de câștiguri imense și rapide, dar și față de anunțuri care se prezintă ca oferte pe termen limitat. Investițiile financiare presupun riscuri și nu sunt garantate;
• Să nu instaleze aplicații, la solicitarea unor persoane, pe motiv că sunt aplicații de investiții, pentru că va fi vulnerabilizat în fața tentativelor de fraudă;
• Să contacteze imediat banca și să notifice autoritățile dacă a fost victima fraudelor.