Consiliul Fiscal, entitate care doar ce si-a intrat in atributii, considera extrem de importanta consolidarea bugetara in procesul de revenire a economiei. Reforme trebuie sa apara atat pe partea de cheltuieli, cat si pe cea de venituri, Romania fiind o tara cu cheltuieli ridicate si cu un grad redus de colectare al veniturilor.
Stabilitatea macroeconomica este elementul esential pentru cresterea economica sustenabilia. Riscurile provin in mare masura din sfera finantelor publice. De aceea, solutionarea impasului finantelor publice reprezinta cheia reluarii sustenabile a cresterii economice.
“Problemele economiei romanesti sunt structurale si degeaba obtinem o crestere economica daca nu le corectam. Dupa ce am turat masina economica peste potential si am bagat-o in gard, a o lua din nou la drum cu aceeasi masina, fara a o repara, poate fi fatal pentru economie", a declarat Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal.
Gradul redus de colectare a veniturilor reprezinta o problema
In ultimii 10 ani, veniturile bugetare au reprezentant aproximativ 33% din PIB, fiind pe ultimul loc in Uniunea Europeana la acest capitol. Media europeana se situeaza la 42,2%, arata datele prezentate intr-o conferinta a Consiliului Fiscal.
Veniturile fiscale reprezinta aproximativ 28% din PIB, dintre acestea cea mai mare pondere fiind detinuta de impozitele indirecte.
Nivelul redus al veniturilor fiscale este cauzat in cea mai mare parte de gradul redus de colectare a acestora. Rata implicita de taxare a veniturilor persoanelor fizice (calculata ca raport intre veniturile din impozitul pe venit si compensatia salariatilor din conturile nationale) este semnificativ mai redusa decat cota legala de taxare.
Multe venituri sunt sustrase de la impozitare
In 2008, Romania a reusit sa colecteze aproximativ 6% din baza de impozitare, nivel foarte scazut comparativ cu cota de impozit de 16%. In mod ideal, rata implicita de taxare ar trebui sa se apropie de nivelul cotei legale de taxare.
Romania se claseaza astfel pe ultimul loc in grupul tarilor nou aderate la Uninea Europeana, desi toate statele colecteaza mai putin decat rata legala.
Si la colectarea impozitului pe profit performanta Romaniei este un scazuta. La o rata legala de 16%, in 2007 s-a colectat putin peste 5% din baza de impozitare estimata prin excedentul de exploatare.
In ceea ce priveste impozitele indirecte, acestea sunt reprezentate in cea mai mare parte de TVA. In 2009, la o cota de TVA de 19%, la bugetul de stat a ajuns doar 11% din baza de impozitare estimata prin consumul privat.
Cauzele gradului redus de colectare sunt exceptiile la impozitare stabilite prin lege si economia subterana. Membrii Consiliului Fiscal considera ca exceptiile legale trebuie reduse, la fel si evaziunea fiscala.
Aceasta din urma poate fi redusa daca se inaspresc sanctiunile fiscale. “Atunci cand dai un stimulent fiscal, sa inaspresti pedepsele pentru evaziune. Altfel spus, cand dai zaharelul, arata-le si biciul”, a explicat Dumitru.
Cheltuielile sociale si cele de personal trebuie reduse
Ponderea cheltuielilor bugetare in PIB a crescut din 2005 pana in 2009 de la 33,5% la 40,4%, mai ales pe seama cresterii cheltuielilor cu pensiile si a celor de personal.
Un exemplu relevant este cel al salariilor din sectorul public. Acestea au crescut cu 150% in 2008 fata de 2004, in timp ce salariul in mediul privat a crescut cu 100%, arata datele prezentate intr-o conferinta a Consiliului Fiscal. Astfel, raportul dintre salariul mediu din sectorul public si cel din sectorul privat a crescut pana la 1,26.
Cheltuielile cu asistenta sociala atarna si ele greu la bugetul de stat. Ponderea acestora a crescut de la aproximativ 9% in 2006 la 13,5% in 2009.
Dintre acestea, cele mai apasatoare pentru buget sunt pensiile, mai ales in conditiile in care bugetul de pensii nu mai este echilibrat inca din 2006. Ponderea cheltuielilor cu pensiile in veniturile bugetare a crescut de la 31% in 2006 la 35,8% in 2009. O pondere mai mare decat Romania, dintre tarile din Uniunea Europeana mai are doar Grecia.
Situatia este cu atat mai ingrijoratoare cu cat raportul dintre numarul de salariati si cel al pensionarilor este in scadere.
Consiliul Fiscal propune consolidarea fiscala si imbunatatirea infrastructurii ca solutii
Atributiile Consiliului Fiscal sunt evaluarea proiectiilor macroeconomice si a celor privind veniturile bugetare, a pachetelor de masuri (inclusiv a programelor Electorale), analizarea evolutiilor fiscal-bugetare si a executiei bugetare, monitorizarea respectarii regulilor fiscale si elaborarea de opinii / recomandari privind politica fiscala.
Printre recomandarile Consiliului Fiscal pentru imbunatatirea situatiei prezente se gasesc, ca factori cheie, consolidarea fiscala si imbunatatirea infrastructurii.
In sensul consolidarii fiscale, sunt prioritare reducerea facturii sociale a cheltuielilor bugetare prin diminuarea fondului de salarii din sectorul bugetar, reforma sistemului de pensii (pe baza principiului contributivitatii, eliminarea pensiilor speciale, cresterea varstei de pensionare efective, etc.) si a celui de ajutoare sociale.
Alte elemente importante sunt eliminarea risipei si cresterea eficientei fondurilor alocate.
Imbunatatirea infrastructurii poate fi realizata, conform reprezentantilor Consiliului Fiscal, prin cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene, parteneriate public-privat si crearea de spatiu fiscal pentru cresterea cheltuielilor de capital.
Definirea prioritatilor in ceea ce priveste veniturile fiscale, prin reducerea evaziunii fiscale, eliminarea exceptiilor, simplificarea sistemului de taxe si un mai bun management al datoriei publice sunt alte solutii in viziunea membrilor Consiliului Fiscal.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News