Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC-Romania) a decis sa prezinte, cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor – 15 martie, un set de recomandari puse la punct cu ocazia summitului G20 din toamna lui 2010. Recomandarile vizeaza protectia consumatorilor de servicii financiare la nivel mondial.
Organizatia Consumers International, in care si Romania se regaseste reprezentata prin APC Romania, a demarat recent o campanie globala pentru a asigura accesul consumatorilor la o piata a serviciilor financiare competitiva si corecta.
Imediat dupa lansare, impactul campaniei a dus la infiintarea unui grup de experti pe langa intalnirea G20 din noiembrie 2010 care sa puna la punct o serie de recomandari in vederea asigurarii unei functionari optime a pietelor din perspectiva consumatorilor.
"Cooperarea internationala privind protectia consumatorilor de servicii financiare ofera un potential economic substantial guvernelor. Acest lucru poate fi realizat prin coordonarea in ceea ce priveste cercetarea, dezvoltarea de standarde si linii directoare, prin schimbul de bune practici si prin evitarea crizelor costisitoare”, a precizat Costel Stanciu, presedintele APC Romania.
Recomandarile facute la nivel global de Consumers International sunt:
1. Infiintarea unei noi organizatii internationale care sa sustina activitatea privind protectia consumatorilor de servicii financiare: o organizatie internationala care sa permita organismelor nationale de protectie a consumatorilor sa impartaseasca bunele practici, sa dezvolte standarde minime de protectie a consumatorilor.
2. Organisme financiare de protectie a consumatorilor: cresterea atributiilor autoritatilor nationale de reglementare pentru a avea o autoritate deplina in a investiga, a stopa si a remedia incalcarile legislatiei privind protectia consumatorului, inclusiv, daca este necesar, dreptul de a defini practici sau produse specifice ca fiind neloiale, frauduloase sau ilegale in orice alt mod.
3. Transparenta in realizarea contractelor: autoritatile de reglementare ar trebui sa introduca o cerinta de inteligibilitate si sa determine eliminarea de pe piata a produselor care nu indeplinesc standardele minime. Consilierea financiara a consumatorilor, ca si notiune, ar trebui sa fie separata de cea a vânzari pe baza de remuneratie.
4. Cai de atac si de solutionare a litigiilor eficiente: consumatorii ar trebui sa aiba acces la sisteme adecvate de recurs individuale si colective.
5. Masuri pentru a promova stabilitatea depozitelor si siguranta investitiilor: crearea de garantii pentru protejarea depozitelor consumatorilor si reformarea procedurilor de insolventa, pentru a spori increderea deponentilor.
6. Concurenta in domeniul serviciilor financiare: eliminarea barierelor care descurajeaza consumatorii sa isi schimbe conturile.
7. Imbunatatirea procesului de informare si de divulgare a informatiilor: obligarea furnizorilor de servicii financiare sa ofere consumatorilor informatii clare, suficiente, fiabile, comparabile si actualizate despre produsele de servicii financiare.
8. Accesul nelimitat la servicii financiare de baza: guvernele ar trebui sa incerce sa incurajeze sistemul bancar prin metode eficiente, sa includa, sa sprijine si sa dezvolte noțiuni de protectie a consumatorilor in programele sale.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News