Fondul de Garantare a semnalat ca de cele mai multe ori obtinerea unui credit Prima Casa este intarziata de faptul ca bancile nu verifica atent dosarul de credit. Daca erorile au consecinte juridice, Fondul retrimite dosarul inapoi la banca, in timp ce pentru greselile formale, se refac documentele pe parcurs, fara sa se produca intarzieri.
Majoritatea problemelor si deficientelor aparute in acordarea garantiei de stat privesc setul de documente trimis la Fondul de Garantare. In cele mai multe cazuri, de vina sunt chiar functionarii bancilor.
Unitatile bancare uita sa isi treaca adresa
De exemplu, s-au trimis dosare spre aprobare la Fond fara a respecta formatul standard si care nu sunt corect completate. Vasile Coman, director general adjunct la FNGCIMM, a declarat ca uneori unitatea bancara ce a intocmit dosarul nu era trecuta in solicitarea de garantare. „Unele banci au pana la 50 de unitati intr-un oras. Daca unitatea nu este identificata in cerere, nu stim unde sa trimitem raspunsul”, afirma Coman.
In alte cazuri, bancile nu au corelat corect valoarea finantarii - pretul de achizitie –
marimea avansului. Daca valoarea evaluata a locuintei este mai mica decat pretul de achizitie, atunci avansul minim reprezinta 5% din valoarea evaluata si nu din pretul tranzactiei.
Functionarii bancari au gafat uneori ca niste incepatori, fiind primite cereri de garantare, unde gradul de indatorare al solicitantului era completat gresit, ca fiind de 0%.
Alte motive pentru care dosarul a fost retrimis la banca sunt:
- Documente iesite din termenul de valabilitate (carte de identitate, carte funciara);
- Documente lipsa (acte de stare civila pentru beneficiar, identificare vanzatori, acte de proprietate, antecontract, extras de carte funciara).
Au aparut si situatii in care acelasi client solicita credit la mai multe banci concomitent. Reprezentantii Fondului spun ca aceste solicitari consuma mai mult timp pana la clarificare. Ei recomanda clientilor sa se informeze de la cat mai multe banci, insa la Fondul de garantare sa ajunga in final un singur dosar de credit din partea aceluiasi client.
Vanzatorul nu apare in cartea funciara
Antecontractele de vanzare-cumparare au generat si ele probleme la acordarea garantiei de stat, cele mai frecvente greseli fiind:
- Vanzatorul nu coincide cu proprietarul din cartea funciara;
- Nu sunt trecuti toti proprietarii in antecontract, nu exista procura si/sau acte de stare civila in cazul in care numele vanzatorului nu este cel din cartea funciara;
- Nu reiese clar beneficiarul real al garantiei (ex. cumparatori sot/sotie);
- Antecontract in lei, credit in euro – valoarea garantiei in euro: cursul de schimb de la data solicitarii garantiei face ca corelatia dintre avans – credit – garantie sa nu fie respectata.
Probleme au aparut in ceea ce priveste ipoteca:
- Date incomplete in extrasul de carte funciara (nu este identificat proprietarul, nu este trecuta adresa imobilului ipotecat, nu sunt trecute sarcinile);
- Unitatile bancare nu trimit intreg extrasul de carte funciara sau nu trimit extrasele de carte funciara pentru toate imobilele care sunt mentionate in antecontractul de vanzare-cumparare (ex. loc de parcare, boxa).
Pana in prezent, Fondul a returnat 314 dosare catre banci pentru completari, actualizari, indreptare erori si alte corecturi. In plus, repezentantii Fondului spun ca aceste dosare nu sunt singurele cu defecte, ci doar cele unde erorile au consecinte juridice. Daca sunt greseli formale, acestea se remediaza pe parcurs impreuna cu banca, iar aprobarea lor decurge in mod normal.
„In primele 2 luni ale programului, rata de respingere era de 15-16%. Dupa intalnirea avuta cu conducatorii bancilor, a scazut la 2-3%. Ea ar trebui sa dispara de tot”, spune Vasile Coman.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News